מניית פייסבוק לאן?

מניית פייסבוק לאן?

ב-18 במאי 2012 הונפקה בבורסת נאסדק חברת פייסבוק ב-38 דולר למנייה. עד אמצע שנת 2018 זה היה ‘שגר ושכח’, המנייה עלתה בתוך 5 שנים בכ-450%, הפגינה צמיחה עקבית בכמות המשתמשים וכמובן בכמות ההכנסות והרווחים. לאורך השנה האחרונה התמודדה החברה עם שלל פרשיות בנושאי שמירה על פרטיות ובראשן פרשת קיימברידג’ אנליטיקה שאף הביאה את מנכ”ל ומייסד החברה מארק צוקרברג לשימוע בקונגרס האמריקאי.

אמנם עברו על החברה חודשים קשים שהורגשו גם במחיר המנייה שצנח מתחילת הפרשה עד סוף שנת 2018 ב-40%, אך החברה המשיכה בפיתוח עסקי הליבה, פיתוח מנועי צמיחה ולא פחות חשוב –  עבדו על אמצעים להתמודדות עם הרגולציה.

ראשית חשוב להבין את העסק: פייסבוק היא חברה מבוססת פלטפורמה שמטרתה לייצר כסף ממכירת פרסומות למפרסמים תוך מקסום, טיוב וטרגוט אל הקהל המבוקש. פייסבוק עושה זאת מדייקת את הפרסום באופן כה מרשים בעזרת מאגר נתונים ענק שהיא אוגרת על משתמשיה. הצמיחה בעסקי הליבה של פייסבוק ממשיכים לעלות עם צפי מצוין להמשך. ההכנסות ממכירת פרסומות צפויות לעלות מ-294 מיליארד דולר ב-2019 לכ-520 מיליארד דולר עד סוף 2023.

הערכה זו נובעת מההבנה שכיום הגדולים הופכים גדולים יותר (The Big Getting Bigger) מהסיבה שיש בידם את השילוב האוליטימטיבי – קופת מזומנים ענקית וידע. זהו יתרון עצום בעידן שהפיתוחים הטכנולוגים בו הופכים מאתגרים ויקרים יותר.

תחילה, קצת נתונים פיננסים של פייסבוק:

הסיפור הוא הסטורי

רכישת אינסטגרם והשילוב של הפלטפורמה בכל עסקי התאגיד היה מהלך גאוני. מנהלי פייסבוק אמנם לא מפרטים כמה כסף בדיוק הם מכניסים מאינסטגרם אך בשיחת המשקיעים האחרונה הדגישו שההכנסות הנובעות מהפרסומות בפלטפורמה ובעיקר מהפרסום בסטורי עצמו לא מספיקות לצמוח.

הנתונים על אינסטגרם מספרים את הסיפור..

  • לאינסטגרם יותר ממיליארד משתמשים
  • 500 מיליון משתמשים מעלים לפחות סטורי אחד ביום
  • 63% מהמשתמשים מתחברים לפחות פעם ביום
  • 200 מיליון משתמשים מבקרים בדף עסקי אחד לפחות ביום
  • שליש מהסטורים הנצפים ביותר הם עסקיים
  • 75.3% מהעסקים בארה”ב הצהירו שיפרסמו באינסטגרם בשנת 2020
  • מותג מפרסם בממוצע 2.5 סטורים בשבוע
  • אינסטגרם זו האפליקציה השנייה הכי פופולרית (אחרי יוטיוב) ב-App Store

אין ספק שאינסטגרם היא הפרה החולבת של פייסבוק שממשיכה לצמוח בעקביות.

Facebook Dating

בחודש יולי האחרון הושק השירות החדש של החברה שמאיים לכבוש את עולם הדייטינג. פייסבוק השיקה פיצ’ר חינמי לגמרי אשר יהווה תחרות ישירה לכל פלטפורמת הכרויות שקיימת. היתרון המובהק כאן הוא שוב – דאטה. פייסבוק מחזיקה כמות אדירה של מידע על כל משתמש וטענתם היא שיוכלו לבצע את האופטימיזציה הטובה ביותר גם בתחום הדייטינג. התרומה תזרים וכמובן לערך המנייה יגיע כמובן ממכירת פרסומות אשר יקבלו חשיפה מקסימלית כי שהפיצ’ר הוא חינמי לגמרי.

זהו תחום חדש שצפוי להניב רווחים נוספים וכמובן דאטה איכותית מסוג חדש.

Virtual Facebook

החידוש הגדול ביותר בכנה של פייסבוק הוא ה- VR – מציאות מדומה – כאשר מארק צוקרברג הצהיר מספר פעמים שזו המהפכה הבאה.

כבר בשנת 2014 קנתה פייסבוק את החברה המובילה בתחום בשם Oculus תמורת 3 מיליארד דולר ולאחרונה ביצעה רכישה נוספת של חברת Ctrl-labs תמורת כמיליארד דולר, אשר הממשק שלה בודק את הפעולות העצביות של המשתמש ב-VR ללא כל צורך בהתערבות פיזית (כירורגית). רכישה זו הציבה את פייסבוק כחברה המתקדמת בתחום זה והחברה צפויה לייצר רווחיות אדירה מהתחום המתפתח. כיום, שוק המציאות המדומה מוערך בכ-7.9 מיליארד דולר בשנת 2018 וצפוי לצמוח לשווי של כ-44.7 מיליארד דולר ב-2024 הטענה היא שמכירת משקפי ה-VR של Oculus הינה רק חלק זעום מהתועלת עבור פייסבוק כיוון שבעזרת הטכנולוגיה החדשה והרכישות של החברות המתקדמות תוכל החברה לשנות את פני הפרסום הדיגיטלי ותוך כדי כך לאסוף עוד ועוד נתונים שלא היו ניתנים לאיסוף קודם לכן. חשוב להבין שהאפקטיביות של פרסום ב-VR היא עצומה כיוון שהפרסומת משמעותית וחווייתית יותר עבור המשתמש ובנוסף לכך ניתן לראות באילו פרסומות הוא התעניין, לאילו חלקים בה הוא הסתכל, בקיצור, למעשה פרסומית מקסימלית.

שינוי שהבשיל

את העשור הקרוב פייסבוק עתידה לפתוח ברגל ימין לאחר תקופה של התמודדויות לא פשוטות. החברה שבשנים האחרונות השקיעה (ואף סבלה) בהתמודדות עם הרגולציה פיתחה במקביל טכנולוגיות שונות להגנה על הפרטיות של לקוחותיה והתמודדויות עם הרגולטורוכעת הכול מוכן בכדי לפרוץ קדימה. מה גם שאנו למדים מניסיון העבר שהרגלוטור לא באמת רוצה לפרק את פייסבוק או להקשות עליה באכזריות, אלא המטרה הייתה למנוע מהחברה הגזמות פראיות בשימוש במידע הרב בו היא אוחזת.

עקב ההבנה הזו, האנליסטים בוול סטריט צופים צמיחה שנתית של 18% ב-EPS ב-5 השנים הקרובות. ואנחנו לגמרי איתם.

כתיבת תגובה