מזון מערבי במזרח

מזון מערבי במזרח

בשנת 1987 נפתח בסין הסניף הראשון של רשת המזון המהיר KFC. פתיחת הסניף תהווה נקודת מפנה משמעותית במערביותשל הציבור הסיני. באותו היום בבייגינג, נמכרו 2,200 דלאי עוף מטוגן, שהכניסו 83,000$ לחברה בפרק זמן של 24 שעות. בעבור סינים רבים, הייתה זו הטעימה המערבית הראשונה אך לא הרבה לאחר מכן, בשנת 1990, הלכה מקדונלדס בצעדיה של KFC ופתחה גם היא את הרשת הסניף הראשון בסין.

חשוב להבין, מדובר באוכלוסייה שדה פקטו סגרה את עצמה לעולם המערבי לחלק הארי של הימים פוסט מלחמת העולם השנייה, ופתחה את שעריה לפני 30 שנה. מהלך זה לאחר שנים שלבידודמהעולם המערבי, הציתו בקרב הציבור סקרנות טבעית כלפי מאכלים שאינם מוכרים לחך הסיני.

KFC הייתה הראשונה ועד היום גם הטובה ביותר כשמדובר בהתאמת מוצריה לצרכן הסיני. אך היא אינה היחידה. התאמת האוכל המערבי לתרבות ולמסורת הסינית אינן זרות לרשתות המזון המהיר שמקורן בארהב. גם לפיצה האט נוכחות גדולה במדינה, אך תופתעו לגלות כי חלק מסניפיה נחשבים למסעדותיוקרהשל ממש, עם תפריט יין מלא ומנות כמו ריזוטו וברווז.

הפתעה נוספת בכל הקשור להתקדמות אזרחי המזרח לכיוון הקיבה המערבית היא בצריכת הקפה. מסורתית, סין והסינים ידועים בתור צרכני תה, אך בעשור האחרון נוכחנו לגלות כי הסינים אוהבים לפתוח את הבוקר שלהם עם קפה, בדיוק כמו מקביליהם בארהב.

בהתאם לפתיחות זו, שנבעה בין היתר מהתחזקות מעמד הביניים ומהכמיהה לסטטוס.

מדפוסי התנהגות אלה נהנתה במיוחד סטארבקס, אך יתכן שתור הזהב של המעצמה האמריקאית הגיע לסיומו? שנת 2019 סימנה לא רק את התגברותה של מלחמת הסחר אלא גם את צמיחתה של רשת מקומית, שמבקשת בריש גלי לתת פייט לאחותה המערבית ולהפר את הסטטוס קוו ששרר שעשורים האחרונים.

השמות שכדאי להכיר

אם סין היא הזדמנות, והדרך לליבו של אדם היא דרך הקיבה, אין ספק ששילוב בין השניים הוא בעל פוטנציאל הצלחה. בחרנו חברות מעניינות מתחום המזון והשתייה שפועלות בסין וששווה להכיר.

YUM! CHINA

תאגיד יאם ציינה: החברה היא חברת אחזקות שבאמצעות חברות בנות מנהלת רשתות של מסעדות ומזון מסוגים שונים.

החברה התחילה כחלק אינטגרלי מחברת YUM! BRANDS אך יצאה לדרך עצמאית בשנת 2016 לאחר שנפרדה מחברת האם, חברת האחזקות האמריקאית. כך יצא כי בשנת 2016 הונפקה החברה כיחידה עצמאית. החברה האמריקאית שיושבת בבייגינג מהווה את רשת המסעדות הגדולה בסין עם 8,900 סניפים ברחבי המדינה כש-90% מהם בבעלותה ואילו 10% מופעלים תחת הסכם זכיינות. בהתאם, הכנסות החברה נובעות ב90% ממכירת מזון ומשקאות ואילו עשרת האחוזים הנותרים ממכירת הזכיונות. מותגי החברה המוכרים ביותר הם KFC ; PIZZA HUT; וTaco bell אך בבעלות החברה רשתות נוספות בעלות אוריינטציה סינית שמיועדת לקהל הצרכנים הספציפי. סניפי החברה פרוסים על 1300 ערים במדינה, כשהחדירה לאזוריםבשולייםוהדרישה העולה לאוכל מערבי זול הביאה את החברה בשנה האחרונה לפתיחת 556 נקודות KFC, להבדיל מהתכנון המקורי ל350. הכנסות החברה עולות בהתמדה כשאת שנת 2018 סיימה החברה עם הכנסות בגובה 8.4 מיליארד דולר.

בעוד שרשת מקדונלדס למשל התקשתה במידה מסוימת לקלוע לחך הסיני,KFC נחשבת למובילה בקרב הציבור בסין עם תפריט שכולל מוצרים מותאמים שלא ניתן להשיג במקום אחר.

סטארבקס

רשת הקפה הבינלאומית מצאת את דרכה לסין בשנת ומאז צומחת בקצב מסחרר. את הסניף הראשון פתחה החברה בינואר של שנת 1999 בבייגינג. מאז, לחברה מעל 3,000 סניפים, כשבשנת 2019 פתחה הרשת סניף כל 15 שעות!

סניפי הרשת בסין גדולים ב40% מהסניפים הגדולים בארהב ובאמצעות זאת נותנים מענה למצרך נדיר בסין, הוא, בתי קפה עם מקומות ישיבה שמאפשרים יותר מרק מקום לקנות קפה אלא מקום ייעודי לפגישות עסקיות ומפגשים חברתיים.

כאמור, שנת 2019 הביאה את הרשת למפגש חזיתי עם מתחרה חזקה, חברת Luckin Coffee ששמה לעצמה מטרה לעבור את מספר הסניפים של סטארבקס הוותיקה. בעוד שלראשונה 4,112 סניפים נכון ל30/9/19, המתחרה הצעירה לא רחוק מאחוריה וכבר מחזיקה 3,650 נקודות בהן מציעה את מוצריה.

הנהלת סטארבקס התייחסה ללוקין לאחרונה ואמרה כי היא אינה צופה שצמיחת לוקין תהווה איום או תחרות אמיתית. והגם שהחברה הצעירה עדיין לא מראה רווחיות, אי אפשר להתעלם מהעובדה שסניפיה צצים כפטריות לאחר הגשם, או במקרה הזה המבול.

לסיכום..

הטעם המערבי חודר אטאט לחך הסיני, ושינויים בהרגלי הצריכה הם תהליך מתמשך ולא כזה שקורה ביום אחד. ואם יש משהו שלמדנו על התנהגות חברות מערביות בשוק האסייתי המתפתח היא שאלה רואות במדינה אדמה פורייה לצמיחה בטווח הארוך ויש למה לחכות..

כתיבת תגובה