כולנו מכירים ואוהבים את ענקית הטכנולוגיה Apple.
החברה מתעסקת בעיצוב ופיתוח מוצרי אלקטרוניקה, תוכנות מחשב, מחשבים אישיים ובשנים האחרונות נכנסה גם לחתום השירותים.
Apple (NASDQ;AAPL) , הינה כרגע החברה הציבורית הגדולה בעולם, (במונחי שווי שוק) ובעלת שווי של כמעט טרליון דולר. כן, טרליון. אחד מלווה בשניים עשר אפסים.
האמת היא, שכבר באוגוסט 2018 הייתה אפל החברה הראשונה שעברה את שווי הטרליון דולר ובשיאה השלימה עלייה של כמעט 40% באותה שנה.
משם הכל התחיל להתפרק כמו מגדל קלפים.
לאחר העלייה החדה הגיעה ירידה שהחלה בתחילת נובמבר. ניתן לומר ששנת 2018 הייתה השנה
הטובה ביותר לבעלי המניות ומהר מאוד הפכה לגרועה ביותר מזה זמן מה. מאז השפל של מניית
אפל בתחילת 2019 השלימה אפל עלייה של 45%.
אז מה בעצם קרה לחברה בשנה האחרונה?
שנת 2018 הייתה שנה לא קלה לחברה. היא נאלצה להתמודד עם מכשולים שלא נתקלה בהם שנים רבות, כגון; ירידות במכירת האייפונים, ירידה בהכנסות, מלחמת הסחר ומכה קשה במחיר המנייה.
בראשון לנובמבר 2018, דיווחה Apple על על הכנסות של 62.9B דולר ורווח למנייה של 2.91 דולר. במבט ראשוני המספרים היו נראים טובים, אבל במסחר המאוחר מניית החברה צנחה. החברה הורידה את תחזיות המכירות לרבעון האחרון של השנה, תקופה קריטית המלווה בקניות לקראת החגים והשנה האזחרית החדשה. תחזיות החברה לא תאמו למה שהאנליסטים מוול סטרייט חזו. החברה חזתה מכירות בהיקף של 89-93 מיליארד דולר, לעומת ממוצא תחזיות האנלסטים שהיה 93.02 מיליארד דולר.
שעות בודדות לאחר פרסום הדוחות, במהלך שיחת הועידה של החברה, עוד הפתעה הגיע אלינו מפיו של מנכ״ל החברה, טים קוק. הנהלת החברה הודיע כי החל מהרבעון הבא היא תפסיק לספק מידע על מכירת יחידות של מוצריה (רווח על מוצר, מספר היחידות שנמכרו ועוד).
החדשות הפתיעו. אנלסטים רבים החלו לשער כי העדר השקיפות של אפל מצביע על מכירות אייפונים חלשות.
ביום המסחר שלאחר הדיווח מניית החברה נפלה ב6.6% עם נפח מסחר גדול מהרגיל.
2019 ברגל שמאל
בשני לינואר, הצליחה Apple לעשות זאת שוב. במכתב לבעלי המניות מנכ״ל החברה, טים קוק נאלץ שוב להוריד את התחזיות. התחזית ירדה מ 89-93$ מיליארד ל84$. קוק הסביר כי כי ההפרש נבע ממכירת אייפונים נמוכה מן הצפוי, בעיקר בסין.
הוא גם לקח את ההזדמנות להאשים את המעידה בכלכלה העולמית ובשדרוגי אייפונים נמוכים מהרגיל.
כפי שהנהלת החברה חזתה, מכירות האייפונים אכן החלו לרדת ומהכירות קטנו ב16%. הסיבות לירידות הן מרובות אבל בעיקר נבעו מהצפה של מכשירים מתחרים בניהם וואווי, שיאוומי וסמסונג והמחיר הנמוך שלהם ביחס לאייפון, אשר רבים יגידו שמציעים כמעט את אותה טכנולוגיה במחיר מופחת. דווקא סיבה הגיונית, לאור העובדה ש1000 דולר זה ללא ספק הרבה כסף לסמארטפון, במיוחד שיש לך אופציה ב1000 שקלים.
ובכן, טים קוק עמד במילה שלו. מכירות האייפונים ירדו בעיקר בסין ורבים טענו כי היא האשמה העיקרית בירידת אלה. רק בסין עצמה המכירות נחתכו ב 20%. הסיבה לכך, גם בסין, זה המחיר הגבוהה.
בתקופה שכלכלת סין הציגה תוצאות גרועות ביותר בכל הקשור לצמיחתה ובזמן שעתידה הכלכלי הוטל בספק, יחד עם הטלטלה בשווקים ומלחמת הסחר. הצרכנים הסינים העדיפו לא לקנות השנה את האייפון החדש והיקר ובמקום זאת משכו את שדרוג האייפון בכמה חודשים או שפשוט פנו לתחלופות זולות יותר. בעיקר לטלפונים של וואואי ושיאוומי. בשל כך, בסופו של דבר נאלצה אפל להוריד את מכירי האייפונים בסין. מהלך שרבים ציפו לו.
ימים ספורים לאחר המכתב לבעלי המניות, משקיעים רבים חזרו להסתכל על החברה וחשבו כי אולי
כל החדשות הרעות כבר נלקחו בחשבון במחיר המנייה. אותם משקיעים צדקו ובגדול. מאז, אפל
השלימה עלייה של 45%. המספרים ומהכירות בסין החלו להתייצב.
נראה כי אותם משקיעים שמכרו את אחזקתם בסוף 18, שכחו במי הם משקיעים….
וזה לוקח אותנו לנושא הבא.
The Apple Ecosystem
אבל Apple זה ממש לא רק האייפון. תנסה לשכנע מישהו שיש לו מקבוק, אייפד, שעון אפל ואירפודס לעבור לגלקסי או לסמארטפון של גוגל זה פשוט לא ילך.
אותם צרכנים ולקוחות נאמנים של אפל מכורים, לא רק לאייפון, אלא לכל המוצרים ולמערכת שלה. האקוסיסטם שאפל מציעה היא יחידה במינה, ושם אין לה מתחרים.
בתחילת אפריל נסעתי לניו יורק לבקר בני משפחה בלימודיהם באוניברסיטה. שמתי לב למשהו שעד עכשיו הייתי עיוור אליו, מעל 90% מהסטודנטים בעלי מחשב של אפל ואייפון כמובן. התחלתי לשאול את בני דודי וכמה מחבריהם אם הם אי פעם יעברו לטלפון של גלסקסי או למחשב עם מערכת הפעלה של ווינדוס (Windows). כל מי שדיברתי איתו אמר לי שלעולם לא. הסיבה לכך היא העובדה שהם מכורים לאקוסיסטים שהחברה מציעה, והעניין שלכמעט כולם יש אייפון, רק מחזקת את תופעה זו. בארה״ב לא נוהגים להשתמש בוואטסאפ, וכל ההתכתביות מתבצעות רק דרך imessage (הודעות רק דרך מכשרי אפל). יתרה מכך, סטודנטים רבים מחזיקים גם בשעון החכם של החברה ואומרים כי הוא עוזר להם בלימודים, החל מתזכורת לשיעור ועד ניהול בריא של זמנם. תוסיפו לזה איירפודס ואפל טיי ויי (Apple T.V) ויש לכם מכורים.
נתונים שעלו מסקר של חברת פייפר ג’פרי (PiperJaffray) בקרב בני נוער בארה״ב מחזקים את עמדה זו. מאז 2015 ועד עכשיו (2019) מספר האחוזים של בני נוער שבבעלותם אייפון עלה מ 66% ל 83%, ואילו השעון החכם של החברה עלה מ 5% ל 27%. אחוז בני הנוער המתכוונים לרכוש שעון חכם של אפל בשישה החודשים הקרובים גם גבוהה ועומד על 22% מכלל הנשאלים (לא כולל אלה שכבר מחזיקים בשעון).
אז מה עכשיו?
בשנים האחרונות ובשנת 2019 בפרט היה ניתן להבין כי החברה עוברת שינוי. מחברה של מוצרים היא הופעת לאט לאט גם לענקית שירותים המציעה שירותים שונים, כגון; שירות סריימינג טלוויזיוני יחד עם הפקת תוכן (apple TV+), אפל מוזיק (Apple Music), אפל קר (AppleCare), אייטיונס (iTunes) ואפילו כרטיס אשראי. מערך השירותים של החברה עוד בתחילתו ויש לה עוד הרבה ללמוד.
כבר הבנו כי צרכנים רבים מכורים למה שיש לחברה להציע. לכן, הסתברות גבוהה כי גם עם אחד מהשירותים החדשים שהחברה מציעה לא יהיה מה שציפו לו, הצרכנים יחכו לגרסא חדשה ומשופרת וממש לא יוותרו על החברה. בדיוק כמו שקרה עם השעון החכם שלהם. אך עדיין משקיעים רבים אינם בטוחים ולא מרגישים בנוח עם שינוי זה.
קצת נתונים פיננסים
נכון לאפריל החברה שווה 954.86B דולר ונסחרת במכפיל רווח של 17.09 לצד מכפיל עתידי של 15.9. לחברה נתוני צמיחה שליליים לשנה הקרובה וחוזה ירידות של 5% בהכנסות של שנת 2019. במבט רחב יותר נתוני הצמיה טובים. ב 2020 החברה חוזה כי תחזר למגמת עלייה עם צמיחה של 4.5%.
ביחס לענקיות טכנולוגיה אחרות, החברה מחלקת דיווידנד שנתי של 2.92 דולר (1.33% ביחס למחיר המנייה של 203.8 דולר).
איפה זה פוגש אותנו?
Apple תמיד הצליחה להפתיע משקיעים ואנליסטים. החברה עברה הרבה, ב1997 חשבו שהיא בדרך לפשיטת רגל ובפיצוץ בועת הדוט.קום עתידה גם לא היה נראה מבטיח. אם ההיסטוריה מספרת משהו, זה שחברה זו תמיד הצליחה לצאת ממשברים, תוך כדי שהיא המציאה את עצמה מחדש ובכל פעם יצאה מאותו משבר חזקה יותר.
לסיכום
לאחר בחינה והסתכלות על מה שהחברה עברה בשנה האחרונה ניתן להבין כי היתרונות שיש לחברה מנצחות כל פעם את החסרונות. אותם חסרונות הם זמניים, וכאשר מסתכלים על הטווח הארוך היא יכולה להיות המנצחת הגדולה כמו שהייתה עד עכשיו.
כי אחרי הכל, זה Apple.