לא מזמן Netflix שלחה סרטים ב-DVD למאה מיליון לקוחות ו-Disney הייתה ענקית תקשורת עם אולפני אנימציה וערוצי טלוויזיה. נכון, התיאור השני עדיין תופס, אבל חסר בו העתיד – והעתיד המוצהר של שתי הענקיות הללו הוא סטרימינג. השאלה עם הפנים קדימה איננה “האם”, כי ברור שהמהירות והזמינות הגוברת של האינטרנט, שיפור המכשירים הניידים והרגלי הצפייה המתעדכנים דוחקים בבטחה את הברודקאסט ואף את אולמות הקולנוע לשוליים. השאלה היא “מי”?
https://www.youtube.com/watch?v=KUx7o5kdT3s
בניגוד למוזיקה, שם מרבית התכנים קיימים בשתי הפלטפורמות המובילות (Spotify, Apple music), בווידאו יש פחות חפיפה בשל חלוקה סבוכה יותר של זכויות יוצרים, ולקוחות רבים צפויים להחזיק במספר מנויים לחברות שונות כדי לענות על כל צרכי המדיה שלהם. בתוך הכלכלה הביתית המתחדשת, Netflix (NASDAQ: NFLX) הצליחה למצב עצמה כחבילת הבסיס לבית – זאת שעליה מוסיפים שירות משני, לפי הטעם. לראייה, שני שליש ממנויי Amazon prime, הנהנים משירות הסטרימינג Amazon video (יש 100 מיליון כאלה) מנויים גם ל-Netflix. בקרב מנויי Hulu, נתון דומה עומד על 81%! בסך הכל, 148 מיליון מנויים משלמים ל-Netflix נכון לאפריל 2019, 10 מיליון מתוכם הצטרפו השנה.
מי שנמצאת מעט מאחור, אבל רק על הנייר, היא (NYSE: DIS) Disney, שהשקיעה בשנה האחרונה מיליארדים בהכנות טכנולוגיות, עסקיות ותוכניות לקראת עתידה בסטרימינג. החברה השלימה השתלטות על Hulu, השירות בעל הצמיחה המהירה בשוק הסטרימינג והודיעה כי מאוחר יותר ב-2019 תשיק פלטפורמה משלה בשם Disney+, שצפויה להביא 60-90 מיליון מנויים תוך 5 שנים ולקרוץ במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים.
בנוסף, רכשה החברה את אולפני הקולנוע Twenty First Century FOX, על קניינם הרוחני הענף, בכ-71B$. Disney מחזיקה גם ב-ESPN וצברה ניסיון בהזרמת שידורי ספורט חיים מאז אפריל 2018 ב-ESPN+.
קצת מספרים ועל התחרות..
על פי רוב ההערכות, ההשקעות הגדולות של Disney צפויות להשתלם בשנים הקרובות, והיא כרגע נסחרת במכפיל 18.5 ובמכפיל עתידי 20.5. עם שווי שוק של 242B$, גם ההשקעות העצומות בתוכן לא אמורות להפריע לה להתבסס ככוח בעולם הווידאו הישיר. את השנה האחרונה סיימה ברווח גולמי של 26.7B$, גבוה משלוש השנים שקדמו לה.
“על העיניים של הלקוחות”, כותב מנכ”ל Netflix ריד הייסטינגס למשקיעים, “אנחנו מתחרים עם (ומפסידים ל) Fortnite”. זאת בהחלט לא תחרות קלה, ולה יש להוסיף כמובן את Facebook, שהחלה להשקיע בתוכן מקורי, YouTube Live, HBO וכמובן שירות Apple TV Plus שהוכרז מוקדם יותר השנה ויציג, בין היתר, תוכן מקורי של היוצרים הבכירים בהוליווד. תחום סבוך, ולא הזכרנו עדיין תכנים של Disney, ש-Netflix תשתחרר מתשלומים עליהם בשנה הקרובה.
איפה כל זה פוגש אותי?
שוק הסטרימינג צפוי ללא ספק לגדול בשנים הקרובות – ההשקעות מכל כיוון מספרות את הסיפור. בנוסף לכסף שנשפך על תוכן, Netflix מכירה בכך שהיא לא חדרה מספיק אפילו בקנדה, ומבצעת התאמות ללקוחות ביפן ובדרום מזרח אסיה, שם פוטנציאל הצמיחה נחשב הגדול בעולם בתחום. עם אוסקרים שהולכים ונערמים ומספר המנויים הגדול בעולם, Netflix תישאר “הראשונה שזיהתה” ותמנף את יתרונה על ענקיות הטכנולוגיה שמצטרפות למרוץ. לצדה, Disney תישאר חברת המדיה הגדולה בעולם עם אינסוף נכסי תרבות (למשל: Marvel, Star Wars) והיכרות עם שלל קהלים הודות לאולפנים בהודו, יפן, אוסטרליה, אירופה ועוד. וכאמור, ההשקעות המסיביות בעתיד, כבר מאחוריה.