מניית חברת  BEYOND MEAT (NASDAQ:BYND),שמחירה בימים אלו כ156% יותר מביום הנפקתה בוול סטריטהינה החברה הטבעונית הראשונה להסחר,והראשונה בגל ה״בשר״מבוסס על חלבון צמחי, או ההמבורגר הטבעוני, או המיטלס מיט וכו׳.עיתונאים וכתבים רבים כשלו היכן שמשונני המוח ושטוחי השיניים בBeyondMeat – ו ImpossibleFood (חברה פרטית) צלחו.הראשונה בעלת שווי שוק של מעל עשרה מילארד דולר, והשניה  נמצאת בתפריטים של 5,000 מסעדות, ונמכרת ברשתות ענק כמו ברגר קינג וצי׳זקייק פקטורי. האם מדובר בבועה שתתפוצץ, או באחת השליטות הבאות של שוק הבשר המוערך ב1.4 טריליון דולר ?

מה זה ומה ההבדל

החברות מייצרות את תחליף הבשר שמבוסס על חלבון מן הצומח,100% טבעוני, כשההבדל העיקרי הוא בסוג  החלבון אותה ממצה כל חברה לקציצה .Impossible food מתבססים על סויה כמקור החלבון, ואת האפקט ״המדמם״ שמבדיל את המוצרים שלהן מהמוצרים שקיימים בשוק כבר זמן, מפיקה מסויה ו-Heme (תרכובת אורגנית מן הצומח). חברת Beyond Meat מבססת את ההמבורגר שלה על חלבון המופק מאפונה ואת התחושה שתזכיר את הבשר החי מפיקה מתמצית סלק.

ההייפ שנמצא סביב תחום תחליפי הבשר, כחלק ממגמת חסכון באנרגיה גרם למשקיעים רבים לקנות את מניית חברת BeyondMeat בגלל הסיפור שלה, ההבטחה שבהשהבולטים בהן היא הזדמנות השוק, החסכון במים, שטחי מרעה וכו, מה שהביא עוד משקיעים לרצות ולקחת חלק מהנסיקה, מה שהקפיץ את מחיר המניה עוד יותר, עד שמחיר המניה נכון להיום משקף יותר את הסיפור, מאשר את הערך. התופעה ניכרת בעוד חברות שהונפקו השנה כמו  SLACK וUBER בהערכות שווי של מילארדי דולרים וללא צפי קרוב לרווחיות (לזכות Beyond יאמר שמנייתה היא היחידה מבין השלוש שהמשיכה בעלייה, ולא צנחה).

דוגמא נוספת להתלהבות וולק סטריט והייפ הינה המחירים הלא רציונליים שאליהם שהגיעו מטבעות הביטקוין, הנסיקות והצלילות של חברות המריחואנה על כל פרסום חדש של אישור זה או אחר, וכלה בבועת הנדל״ן בשנות ה2000 והאינטרנט. שכמובן בכל אחת מהן היו חברות שהיו בחירה מנצחת ,אך עדיין רובן יזכרו כחלק מ״בועה״.

אחוזים מפוצצים, המספרים לא משקרים

החברה דיווחה על צמיחה מרשימה בדו״ח הרבעוני השני שלה שפורסם בחודש שעבר, עם שינוי של 287% במכירות לעומת אותו רבעון בשנה שעברה, שינוי שהונע בעיקר מהפפולריות העולה שלה בקרב מסעדות ומפיצים אחרים שעלו ב483% לעומת אותה התקופה ב2018 – וכעת מהוות חצי מסך ההכנסות של החברה. את הצפי לסוף 2019 העלתה ההנהלה ל240 מיליון דולר, גבוה מהצפי הקודם של 210 מיליון דולר.

בגרף: מכירות ברבעון הראשון של 2019 לעומת 2018

ומזוית אחרת, הצמיחה המתוארת הינה למכירות שהגיעו לכ 67 מיליון דולר לעומת 17.4 ברבעון הראשון ב2018. לצורך השוואה, חברת Tyson Foods (NASDAQ:TSN), בעלת מכפיל מכירות של 0.7, בעוד Beyond Meat נסחרת במכפיל מכירות 70. נכון להיום החברה אינה רווחית ועם תזרים מזומנים הולך ומדלל לפי פירסומי הדו״ח.

על ההזדמנות והתחרות

אין ספק שחברות המפתחות בין אם במעבדה או מחוצה לה טכנולוגיה שבסופו של דבר תחסוך באנרגיה, מבינות דבר או שניים על כמות האוכלוסיה בעתיד ומקדימים תרופה לקשיים שיווצרו בהמשך. חברת BeyondMeat  שזנחה חלק מהתחליפים שניסתה לפתח כמו עוף, והמשיכה עם מוצרי ההמבורגר שלה, כמו גם עם בשר טחון ונקניקות וזוכה להצלחה אדירה במבחני טעם ובאהדת הקהל. קיימים עוד עשרות מוצרים שיכולה לפתח על מנת להצליח במשימתה לחדור לשוק אוכלי הבשר ולהוות תחליף דומה ככל האפשר, ולא להשאר בקטגוריית הקפואים צמחוניים, שקיימות בשוק המזון כבר זמן מה.

מבחינת התחרות ,מדובר בתחום בו אחת מהגדולות יכולה בזכות תזרימי מזומן ואחיזת שוק גדולה יותר ,להעלים את הקטנות,גם אם הן החלוצות.

עשרות חברות ,וכשהבולטת בדמיונה מבחינת התוצר Impossible Food שבסל מוצריה גם המבורגר, בנוסף  לענקיות כמו Macdonalds  שחברה לNestle לפיתוח מוצר דומה , Tyson Foodsש הודיעו על פיתוח מוצר מבוסס צמחים גם היא ,ועוד רבות אחרות המפתחות כבר תחליפי פירות יםנכון, ללא שימוש בפרי ים.

לסיכום,

חברת Beyond Meat  נכנסת לשוק קיים של אלטרנטיבות לבשר מבוסס צמחים, וקיימים לא מעט אתגרים שאיתה תאלץ להתמודד. מצד שניאין ספק שמדובר במוצר שהצליח לחדור לתודעה ולעורר עניין, שכנדון מתומחר במחיר המניה היום, אך עם הסיכוי שזו תהיה החברה שתהיה המובילה בתחומה בעתיד.