שיחות-הווידאו כבר מזמן איתנו, אך עדיין, אינן נפוצות כפי שחשבנו שיהיו, אולי מכיוון שעוד לא התרגלנו אליהן, אולי הן פחות נוחות, מסורבלות ומקוטעות. שיחת טלפון “חלקה” עדיין מרגישה אישית יותר מאשר שיחת וידאו בדיליי. כאשר מדובר בשיחת-עסקים, תקשורת לא-“חלקה” עלולה להתגלות כבעייתית מאוד, ובכן, כנראה שבזכות זום, כל זאת הולך להשתנות – ומהר.

בשנת 2011 הקים אריק יואן את (Zoom Video Communications (NASDAQ:ZM, מי שב-2007 היה המהנדס הראשי של cisco systems אשר רכשה את Webex (תוכנת שיחות-וידאו, בסכום של-3.2 מיליארד $), עומד כיום בראש חברת שיחות-וידאו משל עצמו.     

זום הינה תוכנת שיחות-וידאו מבוססות מחשוב ענן. התוכנה נותנת שירות משולב של שיחות ועידה-בווידאו, שיתוף-קבצים, צ’ט וזימון פגישות און-ליין, כל אלו באינטגרציה מלאה למובייל. לכאורה, לא נשמע חדש. תוכנות כמו Skype של מיקרוסופט או FaceTime של פייסבוק עושות שיחות וידאו כבר שנים, כל אחד מאיתנו יכול לחייג דרך הווטסאפ בווידאו- אולם, לזום שני יתרונות מובהקים על מתחרותיה, ראשית- היא ייעודית לעבודה ושנית, היא קלה, נוחה ואיכותית.

דרך זום ניתן לצרף לשיחת-ועידה דיגיטלית עד 1,000 משתמשים בו זמנית. ההזמנה לשיחה מגיעה בהודעה ובה קישור לשיחה עצמה. במידה ואין לך את תוכנת זום, לא נורא, השיחה תוקלט בווידאו זמין בענן. אין לך זמן לצפות? אלגוריתם לזיהוי קול יתמלל את כלל השיחה לכדי פרוטוקול שניתן לחפש ולנווט בו.

החברה מדורגת במקום הראשון מבין חברות הווידאו-צ’ט ע”פ שביעות-רצון הלקוחות (ביניהן: חברת התעופה Delta, חברת ההיסעים Uber, אולפני 211st century Fox) המעידה על תצוגת וידאו ללא-רבב, איכות קול מופתית ומערכת-ארגונית-פנימית מותאמת ונוחה.

התוכנה זמינה לשימוש אישי ועסקי. זום מציעה מסלול חינמי ללקוחות פרטיים המחפשים שיחות אחד-על-אחד (עד 40 דקות אך ללא הגבלה על כמות השיחות), תמחור המנויים מיועד לחברות, כאשר המנוי היקר ביותר למשתמש תאגידי (המקנה אחסון-ענן ללא הגבלה) עולה 20$ בחודש למשתמש.

כאשר הונפקה זום בבורסה באפריל האחרון מחיר-מנייתה עמד על 62$. בימים אלו נסחרת המניה סביב ה-67$, שווי-השוק של החברה נכון להיום עומד על 19 מיליארד $, לא מעט בשביל חברה שנסחרת בבורסה תקופה קצרה יחסית.

השירות של זום התחיל בינואר 2013, בחודש מאי באותה השנה כבר נספרו מעל מיליון שיחות, מאז, המספרים צמחו בקצב מסחרר: מדובר בגידול שנתי באחוז תלת-ספרתי.

הצמיחה ברווחי החברה עולה בהרבה מעל הנורמה. ברבעון הראשון של זום כחברה ציבורית, לעומת אותו הרבעון בשנה שחלפה, ההכנסות הוכפלו. זאת הודות להמוני משתמשים חדשים, אך גם בשל משתמשים ותיקים רבים שהוציאו יותר על שימוש בתוכנה לעומת השנה שחלפה.

חברה רווחית (כמעט) מהיום הראשון

יחד עם הצמיחה חסרת-התקדים, זום מציגה עוד נתון מרשים ולא-שכיח לתחום תוכנות הסטארט-אפ: החברה רווחית. ברבעון האחרון דיווחה זום על רווח נקי (לאחר מיסים וניכוי עלויות תפעול) של 15.3 מיליון $, זאת לעומת אותו הרבעון לשנה שעברה בה סיימה בהפסד של 1.1 מיליון $. בעולם של תוכנות הסטארט-אפ, בו מרבית מההכנסות מועברות מידית למחקר ופיתוח תכניות צמיחה, חברה צעירה כל-כך הנכנסת לתחום הרווחיות הוא לא דבר של מה-בכך.

שוק שיחות-הווידאו צומח בכ-8% בשנה, עד שנת 2023 הוא צפוי לחבוק כ-20מיליארד $, וזו התחזית הפסימית. יש אנליסטים המעריכים שהשוק יגדל לכדי 40 מיליארד $ ויותר עד אז.

מה לגבי מחיר המנייה?

כאשר חברה צומחת בקצב מרשים אפשרויות ההתרחבות שלה פורצות אופקים- הדבר הביא ל’בהלה’ של משקיעים חדשים אשר העלו את מחיר המניה לשיא כל-הזמנים, האם זה זמן טוב לרכוש אותה?

גם במקרה שהחברה תעמוד בתחזיות הרווח והצמיחה המסתמנת בטווח-הקרוב, חשוב לזכור שזהו שוק סוער ותחרותי, ובזמן הקרוב, מחיר המניה צפוי להשתולל.

יחד עם זאת, הפוטנציאל של זום גדול, כך שמשקיע סבלני, אשר יכול לבנות פוזיציה לאורך זמן, בין אם תהיה זו קניה קטנה חודשית, רבעונית או דו-רבעונית, אשר יש לו סיבולת להפסדים ויכול לתת לחברה הזו כמה שנים להתפתח, זום היא השקעה שבהחלט כדאי לשקול.