שווה להכיר: מניית חנות אונליין עם צמיחה ענקית (פלוס עם קצת בלוקציין תוספת)

שווה להכיר: מניית חנות אונליין עם צמיחה ענקית (פלוס עם קצת בלוקציין תוספת)

מגפת הקורונה הביאה לפגיעה רחבה בכלכלה הגלובלית, בעיקר בסקטורי התיירות, המלונאות והמסעדנות. חברות מתחומים אלו נפלו על הברכיים בדרכם לבקש מענקים מהממשלות. מנגד, מספר סקטורים נהנו מהשלכותיה של המגפה, בעיקר סקטורים הקשורים לתחום הכלכלה הדיגיטלית. אנחנו מצידנו ממשיכים לתעדף בהשקעות חברות שהשכילו להתאים את המודל הפיננסי שלהן לעידן הכלכלה הדיגיטלית.

חברת OVERSTOCK (מלאי עודף) היא מחלוציות עידן האינטרנט. החברה השיקה בשנת 1999 אתר אינטרנטי בו מכרה במחירים נמוכים סחורה עודפת, מוצרים שחזרו ומלאי של חברות אחרי פשיטת רגל (בזמנו היא נהנתה מהתפוצצות בועת הדוט קום). 

כבר בתחילת 2014 החברה החליטה להתחיל לקבל תשלום במטבע דיגיטלי מחתרתי בשם ביטקוין. היא היתה חברת הריטייל הראשונה שבחרה לעשות זאת. באותה תקופה הביטקוין ריכז עניין רב לאחר שחצה לראשונה את גבול אלף הדולר למטבע. כמו כן, החברה גם החלה בפיתוח פלטפורמה שתאפשר לסחור במניות מחוץ לבורסאות הממוסדות – שלימים תקרא tZERO. בשנת 2018, כשהביטקוין שוב ריכז עניין, מייסד החברה פטריק בריין פרסם כי בכוונתו למכור את פעילות הריטייל כדי להתמקד בתחום הבלוקציין, ובזמנו המניה הגיבה בעליה של 26%. 

פטריק בריין עזב את החברה בשנת 2019 מסיבות שנויות במחלוקת בנוגע לחייו הפרטים (סיפור מטורף כשלעצמו) https://www.forbes.com/sites/laurendebter/2019/08/22/the-exclusive-inside-story-of-the-fall-of-overstocks-mad-king-patrick-byrne/?sh=7889920453a5). 

למזלה של החברה המכירה לא יצאה לפועל. פעילות החברה בתחום מכירות האונליין זכתה לשגשוג מחדש בעקבות מגפת הקורונה. הכנסות החברה ב-2020 חזרו לצמוח בשיעורים של מאות אחוזים, לאחר שכבר בשנת 2019 הם הסתכמו ב-1.4 מיליארד דולר.

מגפת הקורונה האיצה את המעבר והחדירה של הדיגיטל לכל תחום בחיי היום יום שלנו. לדוגמה, לפני הקורונה, שיעור החדירה של מכירות ריהוט אונליין בארה”ב גדל בכ-2-3% בשנה. בשנת 2013 הוא עמד על 9% ובשנת 2019 על 23%. הנהלת החברה מעריכה כי שיעור זה צמח ל-36% ביוני 2020, צמיחה של 13% בשנה.

לדעת אנליסטים רבים צמיחת ההכנסות של החברה תימשך בזכות מנועי הצמיחה הבאים:

  • החברה זכתה במכרז ממשלתי לאספקת ריהוט המאפשר לסוכנויות לרכוש מוצרים ישירות ללא מכרז מקדים, כאשר סכום הרכישה נמוך מ-10 אלף דולר. תקציב הסוכנויות השנתי נאמד ב-6 מיליארד דולר, כאשר מוצרי החברה תופסים נתח של כ30-40 אחוז מסכום זה. הרווח הגולמי מהסכם זה נמוך מהרווח הקמעונאי, אך העדר הצורך בשיווק יגרום לרווחיות EBITDA כמעט זהה.
  • החברה שדרגה בשנת 2020 את חווית המובייל שלה אשר מהווה כ-50% מהטרפיק בחנות, אך פיגר בשיעור המכירות. כעת, ברבעון Q-2 2020, ההכנסות ממובייל עלו בשיעור של 148% Y/Y והפכו לערוץ העיקרי למכירות.
  • שוק הנדל”ן בארה”ב מתחמם ודור המילניום מתחיל לראשונה לרכוש דירות, זהו דור שגדל לתוך המהפכה הדיגיטלית ורגיל לרכוש מוצרים אונליין. בנוסף, תהליכי היציאה מהעיר (De-urbanization) והעבודה מהבית מעלה את הרצון והיכולת של אנשים לעבור דירה ולרכוש מוצרים חדשים לבית.
  • בכוונת החברה להרחיב את הפעילות לקנדה.

הנכס הדיגיטלי המוחבא

כמו כן, החברה לא זנחה את פעילותה בתחום הבלוקצ’יין, והיא מחזיקה בשתי פעילויות הקשורות לתחום ומוזגו לתוך קרן חיצונית שתנוהל על ידי גוף חיצוני (Pelion Venture Partners):

  • tZero – פלטפורמת מסחר אלטרנטיבית דיגיטלית בשוק ה- (Security token offering) STO. היעוד של הפלטפורמה הוא לאפשר אימוץ והטמעה בהשקעה ומסחר בנכסים דיגיטליים. החברה קיבלה אישור של FINRA (Financial Industry Regulatory Authority) לפלטפורמה.

על פי החברה הפלטפורמה תאפשר נזילות בשני נכסים:

  • נדל”ן –אפשרות להנפיק יחידות השתתפות בנכס.
  • חברות היי טק – אפשרות לבצע הנזלה ללא הליך הנפקה (IPO) יקר.
  • NFT – מסחר בנכסים בלתי מוחשים (עליהם נרחיב בקרוב בכתבה נפרדת).
  • Medici Ventures – קרן השקעות בחברות הפועלות בתחום הבלוקציין.

על פי אנליסטים המסקרים את החברה, המניה נסחרת במחיר שעשוי להיות משתלם בהשוואה לחברות ההשוואה הפועלות בתחום הקמעונאות הדיגיטלית. מכפיל ה- EV/S (שווי פעילות חלקי מכירות) של החברה נאמד בכ-1 בלבד, מכפיל נמוך מאוד לעומת 4.2 בחברות ההשוואה ואף נמוך מהמתחרה הישירה Wayfair (מפעילה חנות דיגיטלית לריהוט ביתי) הנסחרת במכפיל של 2.5. 

נכון למועד כתיבת שורות אלה, החברה נסחרת במחיר של כ- $63.28 לאחר ירידה ממחיר גבוה של כ-$128.5, ממוצע האנליסטים מציב מחיר יעד של כ- $105, כלומר פוטנציאל התשואה נאמד בכ-66% על פי ממוצע האנליסטים ועל כ- 103% בהשוואה למחיר הגבוה.

נתונים נכון לתאריך 29/3/2021 OSTK Wayfair
מחיר מניה בדולר 63.28 332.64
שווי שוק במיליוני דולר 3,010 34,455
P/E מכפיל רווח 55 231
FP/E  מכפיל רווח עתידי (12 חודשים) 29 69
P/S מכפיל מכירות 1 2
EV/S מכפיל שווי פעילות למכירות 1.0 2.5
סה”כ מכירות 12 חודשים (TTM) במיליון דולר 2,550 14,145
צמיחת מכירות (3 שנים) 19.74% 44.40%
צמיחת מכירות 12 חודשים  74.71% 54.98%
חוב פיננסי במיליון דולר 68 3,626
מחיר יעד ממוצע 105 325
המלצות קניה 6 14
המלצות החזק 0 13
המלצות מכירה 0 5

 

כתיבת תגובה