תחום המסעדנות הוא אחד הקשים והמאתגרים בעולם היזמות והעסקים. בישראל, ידוע שאחת מכל ארבע מסעדות נסגרת כבר בשנת הפעילות הראשונה, ורק אחת מתוך חמש שורדת יותר מחמש שנים. מגפת הקורונה והסגרים שהגיעו עמה הנחיתה מכה קשה על מסעדות ברחבי העולם. רבות מהן נסגרו, ואחרות עברו להתמקד רק במשלוחים ובטייק אוויי. הפצת החיסונים סייעה לסקטור להתחיל להתאושש, אך עננת הקורונה עדיין מרחפת והגלים החוזרים ונשנים מקשים על התחום לחזור לשגרה.
ועדיין – מדובר בתעשייה עצומה ששווה לבחון כדי למצוא הזדמנויות השקעה. בעולם יש יותר מ-20 מיליון נקודות למכירת מזון, קרוב למיליון מתוכן בארה”ב. בשנת 2020 ההכנסות של מסעדות בארה”ב הסתכמו בכ-700 מיליארד דולר המהווים כ-3% מהתוצר האמריקאי והסקטור מעסיק יותר מ-11 מיליון עובדים.
כמו בתחומים אחרים, גם בענף המסעדנות, מגפת הקורונה סייעה להזניק קדימה את המהפכה הדיגיטלית – שמשנה אותו מקצה לקצה. חברות משלוחים נכנסו אליו בסערה, ואפליקציות שונות מסייעות לייעל ולשפר את השירות לצרכנים.
אחת מהחברות הכי מסקרנות בענף זה היא חברת Toast (טייקר: TOST) – חברת טכנולוגיה מסוג SaaS Software as a Service שמספקת שירותי תוכנה וחומרה למסעדות: נקודות מכירה וסליקה, ביצוע וניהול הזמנות ומשלוחים, פיתוח תוכניות עסקיות וניתוח נתונים, שיווק ומכירה, הקמת מועדוני לקוחות ומערכות לניהול עובדים. החברה משווקת את עצמה כמי שמציעה “דמוקרטיזציה טכנולוגית” לעולם המסעדנות במטרה לעזור לחברות קטנות כגדולות להתחרות.
החברה הוקמה בשנת 2011 בבוסטון והחלה לרשום מכירות בשנת 2013. היא הונפקה ב-22 בספטמבר בבורסת NYSE וגייסה 870 מיליון דולר לפי שווי של 20 מיליארד דולר. ביום המסחר הראשון מחיר המניה עלה ב-57% מ-40 דולר למניה ל-62.5 דולר, ושווי שוק של 31 מיליארד דולר.
מה שמייחד את החברה לדעתנו הוא התמהיל שהיא מציעה בין חברת SaaS לבין חברת Fintech.
הפתרון שלה מכיל מעטפת רחבה מאוד של שירותים ובהם:
- פתרונות חומרה: עמדות קיוסקים לביצוע הזמנות, מערכות סליקת אשראי, מערכות לניהול הזמנות ועוד.
- פתרונות תוכנה: מערכות לניהול מלאי ועובדים, מערכות להנהלת חשבונות ושכר, מערכות לניהול הזמנות שולחנות וטייק אווי.
- פתרונות שיווק: בניית וניהול אתרים, שיווק רשתי, מועדון חברים וגיפט קארד.
לדברי החברה, הנתונים מוכיחים ששימוש בפתרונות שלה מייעל את העבודה היום יומית, ואת שביעות הרצון של העובדים והלקוחות.
קיצוצים ורווחים
משבר הקורונה אילץ את החברה לפטר כ- 50% מעובדיה ולהפחית את שכר המנהלים. עם זאת, הוא הגדיל את הצפי לביקוש עתידי לשירותים שונים שהיא מציעה – כגון מוצר בשם “Toast Now” שעוזר למסעדות לשלב בין הזמנה במסעדה, הזמנת משלוח והזמנה לאיסוף מהמסעדה.
על אף המשבר והפגיעה הקשה במסעדות, מכירות החברה בשנת 2020 צמחו ב-23.8% והסתכמו ב-823 מיליון דולר. כעת, לאחר שהמשק האמריקני חזר מעט לעצמו, צמיחת המכירות נכנסה להילוך גבוה ובשלושת הרבעונים הראשונים בשנת 2021 בלבד מכירות החברה הסתכמו ב-1,432 מיליון דולר – צמיחה של כ-70%!
החברה ממשיכה לפתח פתרונות ייחודיים בהתאם לצורכי הלקוחות ובאחרונה הוסיפה מספר שדרוגים: מערכות לניהול שכר וטיפים של העובדים – וכרטיס מועדון המעניק הנחות ומבצעים במסעדות המשתמשות בשירותי החברה.
מספר הלקוחות של החברה ביוני 2019 היה כ-20 אלף. ביוני 2020 הוא עלה ל-33 אלף וביוני 2021 הוא עמד על כ-48 אלף! בארה”ב יש קרוב למיליון מסעדות, כלומר פוטנציאל הצמיחה של החברה הוא עצום.
נכון להיום, כ-80% מהכנסות החברה נובעות ממכירות מכשירים וחומרה, תחום שבו שיעורי הרווחיות נמוכים. הנהלת החברה מודעת לעניין ופועלת רבות על מנת לשכנע את המסעדות שרכשו ממנה חומרה, להצטרף לשירותים הנוספים שלה שבהם שיעורי הרווחיות גבוהים יותר. כ-10 אנליסטים מסקרים את החברה ועל פי התחזיות שלהם מכירות החברה צפויות לצמוח בכ-37% ובכ-34.7% בשנת 2022 ובשנת 2023 בהתאמה.
נתונים עיקריים:
נתונים | 31/11/2021 |
מחיר מניה בדולר | 39.9 |
שווי שוק במיליוני דולר | 20,185 |
P/E מכפיל רווח | – |
FP/E מכפיל רווח עתידי (12 חודשים) | – |
P/S מכפיל מכירות | 9.36 |
EV/S מכפיל שווי פעילות למכירות | 13.1 |
סה”כ מכירות 12 חודשים (TTM) במיליון דולר | 823 |
צמיחת מכירות (3 שנים) | – |
צמיחת מכירות 12 חודשים | 23.7% |
חוב פיננסי במיליון דולר | 171 |
מחיר יעד ממוצע | 65 |
המלצות קניה | 6 |
המלצות החזק | 4 |
המלצות מכירה | 0 |
גרף מ- 22/10/2021: