אם אתם עוקבים אחר חדשות הטכנולוגיה והכלכלה, לא יכולתם להתחמק בחודשים האחרונים מהבאזז-וורד החדשה: “”Metaverse – המושג נולד מחיבור של המילים “מטא” (מעבר) ו”יוניברס” (יקום) ומשמש בדרך כלל לתיאור החזון לשלב הבא בהתפתחות האינטרנט.
“המטאברס” מורכב ממרחבים וירטואליים משותפים ותלת ממדיים שיקושרו אחד לשני, ויחליפו את האינטרנט כפי שאנו מכירים אותו כיום. במרחבים הללו נעבוד, נבלה, נפגוש חברים ומשפחה, נבצע קניות, נטייל, נשחק ועוד ועוד… המושג נטבע לראשונה ב-1992 בספר מדע בדיוני של ניל סטיבנסון בשם “סנוקראש”. ב-2011 הוא הופיע שוב בספרו של ארנסט קליין “שחקן מספר אחת”, שהפך ב-2018 לסרט בבימוי סטיבן שפילברג.
על מנת לעשות את המעבר מהאינטרנט הנוכחי ל”מטאברס”, נדרשת הבשלה של טכנולוגיות שונות כגון: מציאות רבודה, בינה מלאכותית, בלוקצ’יין, מחשוב ענן ורבות אחרות.
בינתיים, חברות טכנולוגיה רבות נערכות להתקדמות ה”מטאברס”: פייסבוק הקימה בשנת 2019 את HORIZON – מרחב וירטואלי שבו בני אדם יוכלו להיפגש, לבלות ולעבוד באמצעות אוואטרים. מיקרוסופט רכשה זה עתה את חברת הגיימינג המובילה “אקטיביזן בליזרד”. אפל, גוגל, אמזון ועוד הצטרפו גם הן למרוץ עם פיתוחים וטכנולוגיות משלהן. בטבלה ניתן לראות דוגמאות לכמה מהחברות שמתכננות להיות חלק מרכזי בתחום.
כפי שמיקרוסופט הבינה, תחום הגיימינג נמצא בחזית התחום. המשחקים המצליחים פורטנייט ורובלוקס, בהם המשתמשים יכולים לבנות עולמות ולייצר תוכן, נחשבים לחלוצים העיקריים בעולם הזה. גיימרים רבים כבר שוהים בהם שעות ארוכות מדי יום – והם לא רק משחקים, אלא גם מבלים עם חברים בשיחות, רוכשים נכסים דיגיטליים ואפילו צופים בהופעות. בשנה שעברה כ-12 מיליון איש צפו בשידור חי בהופעה של טראוויס סקוט בפורטנייט. הזמר ליל נאס הביא כ-36 מיליון איש להופעה ברובלוקס.
הדרך למימוש מלא של החזון עוד ארוכה. בעיקר, מאחר שכדי להיות ממש בתוך ה”מטאברס”, צריך מכשיר שיאפשר לנו להיכנס אליו. משקפי מציאות מדומה הם אחת האפשרויות לכך. בשוק קיימים משקפיים רבים, למשל של פייסבוק, סוני ומיקרוסופט. נכון להיום המחירים שלהם יקרים, והמשקפיים לא נוחים לשימוש לאורך זמן – כשמשתמשים רבים מתלוננים על בחילות ועל כאבי עיניים. לפני שתעשה קפיצת מדרגה, הטכנולוגיה תצטרך לעבור תהליכים של שיפור חווית המשתמש ושל מזעור תופעות לוואי.
אתגר נוסף הוא התשתית. המשתמשים במטאברס מייצרים כמויות אדירות של נתונים, ונכון להיום, תשתיות האינטרנט לא מסוגלות לעמוד בעומס הזה בהיקף נרחב. כמו כן, שימוש רציף במכשירים רבים במקביל, יצריך כמויות גדולות מאוד של אנרגיה.
ועכשיו למספרים –
על פי הערכות, שווי הפעילות ב”מטאברס” צפוי להגיע לגודל שוק של 783 מיליארד דולר בשנת 2024, לעומת 478 מיליארד דולר בשנת 2020. מדובר בקצב צמיחה שנתי של כ-13.1% בשנה.
בשל השלב הראשוני של התפתחות ה”מטאברס”, יש קושי רב להעריך את שווין של החברות הקטנות שפעילות בו (וכן את שווי ההשקעה של הענקיות) וההשקעה בהן כרוכה בסיכון גבוה מאוד. ובכל זאת, בחרנו שתיים שנראות לנו כפוטנציאל השקעה מעניין:
ROBLOX
רובלוקס, אותה ציינו קודם לכן, היא פלטפורמה מקוונת למשחקי רשת מרובי משתמשים. הפלטפורמה נוצרה כבר בשנת 2004 בעמק הסיליקון בארצות הברית והושקה באופן רשמי במהלך 2006. השם שלה נגזר מהלחם של המילים רובוטים ובלוקים.
הפלטפורמה מאפשרת למשתתפים לייצר משחקים ולשחק במשחקים שמשתמשים אחרים יצרו. לא נדרש ידע בתכנות על מנת ליצור משחקים, דבר שמאפשר לכל אחד להשתתף בפלטפורמה ולייצר משחקים משלו. בנוסף, רובלוקס היא גם רשת חברתית מקוונת דרכה המשתמשים יכולים להכיר חברים מכל העולם ולתקשר איתם.
ב-2020, עקב משבר הקורונה, הוקם “מרחב מסיבות” בפלטפורמה, שנועד לאפשר למשתמשים לבלות ביחד במרחב הווירטואלי. הקורונה היוותה מקפצה אדירה עבור החברה. באמצעות הפלטפורמה, ילדים ובני נוער יכלו להמשיך לשחק עם חברים, לערוך אירועים ופעילויות שונות ואפילו לחגוג ימי הולדת. לפי נתוני החברה שפורסמו ב-2020, 75% מהילדים האמריקאים בגילים 9-12 שיחקו ברובלוקס. החברה ממשיכה לצמוח בקצב מרשים ונכון ליולי 2021 היו לפלטפורמה כ-46 מיליון משתמשים.
השימוש בפלטפורמה לא עולה כסף, אך ניתן לבצע רכישות בתוך המשחק באמצעות “רובקס” – המטבע הווירטואלי שלה. עיקר הכנסות החברה מגיע מקניות של “רובקס”, פרסומות, הסכמי רישוי ותמלוגים. המשתמשים ברובלוקס יכולים גם להרוויח כסף, כאשר את ה”רובקס” שנצבר אצל המשתמשים ניתן להמיר לכסף “אמיתי” באמצעות הפלטפורמה. על-פי החברה, ברבעון השני של 2021 המשתמשים הרוויחו 129.7 מיליון דולר, וכ-600 משתמשים מרוויחים יותר מ-85 אלף דולר בשנה דרך הפלטפורמה.
נתונים – 27.1.2022
מחיר מניה בדולר – 63.02
שווי שוק במיליארדי דולר – 36.47
מכפיל רווח – P/E
192.31 – מכפיל רווח עתידי (12 חודשים) EP/E
מכפיל מכירות – 40.37 P/S
סה”כ מכירות ב-12 החודשים האחרונים (במיליארד דולר) – 1.66
צמיחת מכירות (3 שנים) – 510%
צמיחת מכירות (12 חודשים) – 180%
חוב פיננסי במיליון דולר – 243.87
מחיר יעד ממוצע – 111.67
Matterport
חברת “מטרפורט” מאפשרת לייצר פלטפורמה תלת ממדית וירטואלית. היא עושה זאת באמצעות מצלמות שמאפשרות לצלם תמונות של מרחב מסוים. התמונות עולות לענן של החברה ושם עוברות תהליך שהופך את התמונות למרחב תלת ממדי.
מטרת החברה היא להוביל את הטרנספורמציה של העולם הבנוי במגוון דרכים: לשנות את אופן הקנייה והמכירה של בתים, לתכנן חנויות קמעונאיות, לשווק בתי מלון או בתי נופש ולעצב ולתכנן פרויקטים של עיצוב ובנייה.
בחזון של החברה – בכל פעם שנרצה לקנות בית, רהיט או לבחור חדר במלון, נוכל לסייר, להסתכל, לבחור לקנות – באמצעות סיור וירטואלי שיגרום לנו להרגיש כאילו אנחנו ממש שם.
לדוגמה – אתם יכולים להקליק ולהיכנס לחנות בגדים וירטואלית שייצרה החברה. בחזון של החברה הלקוח יסייר בחנות וירכוש בה בגדים, תוך שהוא נהנה מחוויה יוצאת דופן.
נתונים עיקריים:
נתונים – 27.1.2022
מחיר מניה בדולר – 9.56
שווי שוק במיליארדי דולר – 2.5
מכפיל רווח – P/E
מכפיל רווח עתידי (12 חודשים) EP/E
מכפיל מכירות – 31.61 P/S
סה”כ מכירות ב-12 החודשים האחרונים (מיליון דולר) – 107.67
צמיחת מכירות (3 שנים) –
צמיחת מכירות (12 חודשים) –
חוב פיננסי במיליון דולר – 171
מחיר יעד ממוצע – 29.60
אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ”י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. החברה מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברה הנסקרת, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בכתבה. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.