הבעיה –
בעשור האחרון, המודעות למשבר האקלים העולמי צוברת תאוצה. כבר כתבנו בעבר על משבר האקלים ועל ההשפעות שלו על הכלכלה העולמית ועל החיים בכדור הארץ. הפעם נרחיב על אחד התחומים המזהמים ביותר בעולם- מכוניות! מסתבר כי התחבורה היבשתית בכבישים אשר מהווה כ-70% מכלל התעבורה בעולם נשענת ברובה המוחלט על דלקים פוסיליים מזהמים.
ההערכות הן כי כ-75% מכלל הפליטות מתחבורה הגיעו מהתחבורה היבשתית וסקטור זה לבדו גורם לפליטה של כרבע מכלל גזי החממה בעולם.
ההזדמנות העסקית –
אחד מהתחומים המתפתחים והצומחים ביותר בעולם היום הינו שוק הרכבים החשמליים אשר נתמך על ידי הרגולטורים בעולם מתוך מטרה לצמצם את הזיהום העולמי. בשנת 2015 התקיימה ועידת האקלים בפריז ובה הסכימו מנהיגי העולם מ-192 מדינות לנסות ולבלום את עליית הטמפרטורות העולמית והציבו יעדים להקטנת פליטת מזהמים עד שנת 2030. חלק מהמדינות אף הציבו לעצמן יעד להגיע בשנת 2050 למצב של אפס פליטה. אחת המטרות העיקריות שנידונו באותה ועידה הייתה צמצום הפליטות על ידי רכבים מזהמים והצבת יעדים למעבר לרכבים חשמליים.
בתרשים המצורף( איור 1 ) ניתן לראות את המדינות שהתחייבו לקחת חלק בתהליך.
כמה התקדמנו מאז?
על פי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית, בסוף שנת 2020 היו בשימוש כ-10 מיליון רכבים חשמליים ברחבי העולם, עלייה של 41% משנת 2019.
התחזיות לעתיד
התחזיות לעתיד מצביעות על המשך צמיחה מואץ. בגרף המצורף מטה ניתן לראות את הצפי של אחוז הרכבים החשמליים מתוך כלל הרכבים בעולם. כפי שניתן לראות ב-2025 אחוז הרכבים החשמליים צפוי לעמוד על 25% ועד שנת 2040 צפוי להגיע ל-86% מכלל הרכבים.
כשמדברים על רכב חשמלי, השם הראשון שעולה לכולנו בזיכרון הוא TESLA- ומייסדה אילון מאסק. הפעם נעסוק בחברתNIO הסינית, שנכון לכתיבת דוח זה מנייתה הנסחרת בנאסד”ק מהווה הזדמנות קנייה.
המדינה המפותחת ביותר מבחינת המעבר לרכבים חשמליים היא סין שהפכה בעשורים האחרונים לסוג של ״מפעל היצור של העולם כולו״ ולכן הפכה לאחת מהמדינות המזהמות ביותר בעולם. כתוצאה מכך, הממשל הסיני מעודד בכל הכוח מעבר מהיר לשימוש בתחבורה חשמלית. השוק הסיני הוא השוק המוביל בעולם ברכישת רכבים חשמליים. מנקודת מבט כלכלית והשקעתית, השקעה בחברות רכבים חשמליים בסין היא כנראה השקעה טובה.
בסין ישנו מגוון רחב מאוד של חברות שמייצרות ומשווקות רכבים חשמליים (Nio, Xpeng, Li Auto, BYD ו-Tesla הן רק דוגמאות ספציפיות).
NIO היא חברה חדשה יחסית שהוקמה ב-2014 ועיסוקה הבלעדי הוא פיתוח ומכירה של רכבים חשמליים חכמים. החברה מציעה נכון להיום רכבי יוקרה, שטח וסדאן. NIO נמצאת בשוק תחרותי תחרות בסין אך היא החברה שצומחת בקצב המהיר ביותר. בגרף המצורף ניתן לראות את צמיחת המכירות של החברה לאורך השנים האחרונות ועד לחודש יולי 2022.
הסיבה העיקרית לצמיחה העודפת של NIO אל מול המתחרות שלה הוא היתרון הטכנולוגי וכן ההצלחה העיצובית. המרחק המקסימלי שניתן לנסוע ברכבי החברה (700-1000 ק”מ) גבוה ממירב המתחרות והיתרון המשמעותי ביותר הוא טכנולוגית הבטריות: ל-NIO יש מאות תחנות של החלפת בטריות ברחבי סין, לקוחות החברה יכולים להגיע לתחנה ובתוך מספר דקות בלבד להחליף את הבטריה הריקה שלהם בבטריה מלאה ולחסוך את מספר השעות הרב של טעינת רכב חשמלי כפי שקורה כיום במרבית הרכבים החשמליים.
יתרון משמעותי נוסף של NIO אל מול המתחרות הוא המודל העסקי. NIO אינה מייצרת בעצמה את הרכבים, עובדי החברה מעבירים את הפיתוחים והעיצובים של הרכבים אל חברות ייצור אחרות. דבר זה מאפשר לחברה לייצר כמות רכבים גדולה ולשמור על הוצאות תפעול נמוכות ביחס למתחרות.
אחד מהנתונים המרשימים ביותר לגבי החברה הוא שעורי צמיחת המכירות שלה. בשנת 2021 הכנסות החברה עמדו על 5.6 מיליארד דולר לעומת 720 מיליון דולר בשנת 2018 – צמיחה של כמעט 800% בשלוש שנים בלבד. הצמיחה המרשימה הזאת צפויה עוד להמשיך, כאשר ב-2022 צופה החברה הכנסות של כ-7.3 מיליארד דולר וב-2023 לכמעט 14 מיליארד דולר.
מניית NIO , (בדומה לכל החברות הסיניות הנסחרות בארה”ב), סבלה קשות מהחשש לביטול רישום החברות הסיניות בארה”ב וממדיניות הקורונה בסין ( ירדה 63% בשנה האחרונה וכ-80% מהשיא שלה בינואר 2021). החשש לביטול הרישום של החברות הסיניות החל מתמוגג לאחרונה לאחר שפורסם כי מתגבש הסכם בין האמריקאים לסינים ואף נשלחו נציגים אמריקאים להונג קונג על מנת לבחון את החברות הסיניות.
אם אכן, יבשיל הסכם בין המדינות אשר יבטל את הסיכון ממחיקת החברות מהמסחר בארה״ב, ניתן לצפות לעליית ערך משמעותית גם ב-NIO .
בשבועות האחרונים יוצאים דיווחים מסין על הקלה בתנאי הקורונה, דבר העשוי להטיב גם הוא למניית החברה.
בקישור המצורף ניתן לראות ניתוח מקיף על אחד מרכבי החברה.
החברה נמצאת רק בתחילת דרכה ולהערכתנו יש לה פוטנציאל צמיחה והתרחבות. נתח השוק וההכנסות צפויות להמשיך לגדול באופן עקבי ומהיר יחד עם התפתחות תחום הרכבים החשמליים כולו.
נתונים פיננסיים עיקריים והשוואה ל-Tesla:
נתונים 14/12/2022 |
NIO | TESLA |
מחיר מניה בדולר | 12.31 | 160.95 |
שווי שוק במיליוני דולר | 20,564 | 508,240 |
P/E מכפיל רווח | – | 49.23 |
FP/E מכפיל רווח עתידי (12 חודשים) | – | 28.92 |
P/S מכפיל מכירות | 1.68 | 4.6 |
EV/S מכפיל שווי פעילות למכירות | 2.99 | 6.6 |
סה”כ מכירות 12 חודשים (TTM) במיליון דולר | 43,105 | 74,863 |
צמיחת מכירות (3 שנים) | 96.03 | 37.83 |
צמיחת מכירות 12 חודשים | 31.11 | 59.80 |
חוב פיננסי במיליון דולר | 20,098 | 8,873 |
מחיר יעד ממוצע של אנליסטים | 16 |
295 |