עולם הביטוח העתיק, המשעמם והכבד, זה שקיים יותר מ300 שנים עומד בפני שינוי מקצה לקצה. הטכנולוגיה המודרנית הוכיחה שכל תחום אליו היא חודרת משתנה, משתפר ומתייעל עבור הלקוח והעסק כאחד. אז לאחר שחברות כמו Paypal ו-Wirecard נכנסו אל חיינו ואל תיק ההשקעות שלנו גם אם לא שמנו לב רק כי הטכנולוגיה והעולם הפיננסי החלו ללכת יד ביד, בכתבה זו נציג מה יקרה כשתהליך שכזה יקרה בעולם הביטוח ואיזו חברה פועלת כך כבר היום.

Insurtech הוא שילוב המילים ביטוח וטכנולוגיה אשר מתבסס על שני גורמים עיקריים שיצרו חוקי משחק חדשים בתחום. הגורמים המדוברים הם היכולת לאסוף מידע רב על הלקוחות ויחד עם זאת הבשיל כוח המחשוב המודרני אשר מסוגל לנתח ולעבד ביעילות את המידע שנאסף וכך להוסיף ערך עסקי רב.

אבל לפני הכל איך עובד ביטוח?

משום שחברות הביטוח, כמו כולנו, לא יודעות לחזות את העתיד, הומצא מדע של ממש המאפשר בעזרת המידע הקיים היום, להעריך, לחשב ולנהל סיכונים של קבוצת אנשים גדולה. מדע זה נקרא אקטואריה.

מקצוע האקטואריה כפי שאנו מכירים אותו היום התפתח במהלך המאה ה-17.
בשנת 1662 סוחר בדים מלונדון בשם ג’ון גרנט הראה שניתן ליצור תבניות של אריכות ימים ותמותה לקבוצה מוגדרת של אנשים וכך לחזות באופן די מדויק את הגיל הממוצע בו ימותו חברי הקבוצה. בשנת 1693 אדמונד האלי הצליח למצוא שיטה לקישור טבלת התמותה שחישב לגודל הפרמיה שהמבוטח צריך לשלם בגיל מסוים.
בשנת 1762 הקים ג’יימס דודסון את Equitable Life אשר הייתה חברת הביטוח הראשונה שהתבססה על חישוב גובה הפרמיה בשיטות מדעיות.

מאז ועד היום מקצוע האקטואריה התפתח במקביל לתחום הביטוח, כיום אקטוארים מתעסקים בשלל מקצועות הביטוח כגון בריאות, אלמנטרי, פנסיוני ומאז התפתחות תחום המימון הם גם מתעסקים בהשקעות.

אז מה השתנה?

הביטוח כמו שמוכר לנו היום מושתת על מודל כלכלי אקטוארי עתיק ומיושן. כך, שכשנרצה לרכוש ביטוח, אנחנו נשאלים שאלות רבות, לעיתים לא רלוונטיות בכדי שהמבטח יוכל להבין לאיזו קבוצת סיכון לשייך אותנו. כך למעשה נקבעת גובה הפרמיה.

בעזרת הטכנולוגיה שמעניקה לחברת הביטוח יכול לאסוף מידע אדיר על לקוחותיה, לנתח אותו, ואף לשאול אותם שאלות בזמן אמת, יכולות חברות הביטוח ה’חדשות’ לבצע התאמה אישית, נכונה וזולה משמעותית עבור הלקוח.

בנוסף לכך חווית המשתמש בחברות ה-Insurtech מהפכנית. חברות אלו הבינו שקיים צורך אדיר להנגיש את עולם הביטוח באופן נעים ואטרקטיבי לדורות הצעירים. לכן פתחו ממשקים נוחים, צעירים וקלילים כך שעניין הביטוח לא רק זול יותר אלא גם נעים יותר.

חברות ה-Insurtech אף ידעו לקחת מצב קיים ולהפיק ממנו הרבה יותר. כיום לכל לחברות הביטוח המסורתיות יש אפליקציות אך הן לא מנצלות את הפוטנציאל הטמון בהן. במצב הקיים החברות הישנות משתמשות באפליקציות לאינטראקציה חד כיוונית עם הלקוח בה הוא יכול להיכנס לחשבונו, לבדוק את מצב החשבון הביטוחי ואף לעשות בו שינויים. החידוש אותן מביאות האפליקציות של החברות החדשות הוא שבנוסף לפיצ’רים הרגילים הן הוסיפו לאפליקציה בינה מלאכותית ו-Machine Learning וכך יכולה החברה להגדיל את המידע שברשותה ואף לשאול אותו שאלות ולהגדיל את מאגר המידע. כך מגדילה החברה את יכולתה להוריד סיכון (עבור כצמה) ולהוריד מחירים (ללקוח) במקביל.

אז על איזה מניה כדאי להסתכל?

כיוון שהתחום המחודש מתבסס על טכנולוגיה ישנם סטארט אפים רבים בתחום. הבעיה שלהם היא חוסר הניסיון בעולם הביטוח ולעיתים פשוט בעיות במימון. לכן בחרנו להביא לכם כדוגמא את ענקית הביטוח ופיננסים בשווי 24 מיליארד דולר ושמה Willis Towers Watson.

החברה הוקמה אי שם ב1828 כחברה המספקת פתרונות פיננסים וביטוחיים לחברות (B2B). בשנים האחרונות עשתה החברה שינוי משמעותי כשהיא יוצרת מודלים ביטוחיים חדשים המשלבים את ניסיונה האדיר בתחום וטכנולוגיה חדשנית. כך למעשה מקנה החברה ללקוחותיה, שהם מבטחים רבים ברחבי העולם, יכולת לבטח מהר יותר וזול יותר וחכם יותר. עיקר התהליך מתבסס על טכנולוגיות הבינה המלאכותית ((AI ו-Machine Learning.

החברה משפרת תתי תחומים שיוצרים מערכת יעילה ונכונה יותר

  • זרימת הנתונים – חיבור מהיר וחלק של המבטח – הסוכן – והמבוטח כך יש וזרימה משמעותית ומהירה יותר של נתונים בין הצדדים.
  • ניתוח נתונים מתקדם – בעזרת למידת הלקוח ניתן לשפר באופן ניכר את יכולות הגילוי התמחור התביעה והחיתום.
  • אוטומציה – התהליכים האנליטיים הופכים לאוטומטים ומאפשרים למבטח לחסוך בזמן ובעלויות.
  • IT תכנות הביטוח כיום כבדות ומסורבות ולכן פתרונות IT חדשניים הכרחיים לייעול המערכות.

החברה צומחת באופן עקבי וברבעון האחרון גדלו ההכנסות בשיעור של 3% מהרבעון המקביל אשתקד והרווח הנקי בהשוואה לאותה תקופה גדל ב141%.

חשוב לציין שמגזר ההשקעות והביטוח של החברה צמח ב8% עם צפי לצמיחה מהירה יותר בהמשך, כל זאת הודות למכירת טכנולוגיות למגזר הביטוחי והפיננסי.

בהתבסס על גודל החברה וניסיונה העסקי תוך מיקוד טכנולוגי בתחום שתופס תאוצה אנו סבורים שהיא תמשיך לצמוח ולהתעצם בשנים הקרובות.

לסיכום

 יש עוד עשרות אם לא מאות חברות שמתעסקות בתחום הצומח, שווה לעשות את המחקר ולמצוא את החברות שאתם מאמינים בהם, בכל אופן. שווה להחזיק מניה או שתיים של התחום הצומח בתיק ההשקעות שלכם לטווח הארוך.