עולם הפיק-אפס עובר זעזוע אחרי שנים של שליטה בידי מספר מצומצם של יצרנים כגון  GM, פורד ודודג’.

בשנים האחרונות, יותר ויותר יצרנים מתחרים על השוק הרווחי, כמו טויוטה ועד טסלה שמאיימת לשנות את תעשיית הרכב.

הטנדר האמריקאי קיים כבר 100 שנים, הטנדר הפופולרי הראשון היה דגם T Runabout עם גוף טנדר. רכב זה יוצר על ידי הנרי פורד בשנת 1925. מאז שהוצג האב טיפוס הפופולרי בשנת 1925, הטנדרים התפשטו בארצות הברית במהירות. אולי תתפלאו לדעת שקליפורניה היא המדינה עם המספר הגדול ביותר של טנדרים, 24% מהרכבים במדינה הינם טנדרים, טקסס עוקבת במקום השני עם שיעור של 21%.

רכב כסמל סטטוס

הטנדר נחשב באמריקה כמוצר צריכה בסיסי בעזרתו יכולים הצרכנים לגרור את הנגררים, לשנע את הסירות, או את העצים אותם הרגע כרתו על מנת לחמם את הבית בחורף הקרוב, להעביר אספקת מזון בכמות אדירה (שרכשו ב costco, באריזות בגדלים שאנחנו הישראלים לא מכירים) למעונות של ילדיהם בקולג’, להשתמש בהם לעסקים ולנסיעות יום-יומיות, בדומה לנהגי ב.מ.וו או מרצדס בישראל, הטנדרים באמריקה מעידים שאתה עובד לפרנסתך.

האמריקאים רכשו כמעט 1.5 מיליון טנדרים במחצית הראשונה של שנת 2019, כך עולה מנתונים שנערכו על ידי אתר האינטרנט Trucks.com. נתון זה משקף כ-17.5% מסך מכירות הרכבים השנה. נתח השוק עבור טנדרים ממשיך לגדול משנה לשנה. בשנת 2015 נרשמה צמיחה של 14.7% כאשר נכון לרבעון הראשון של שנת 2019 נרשם גידול של 16.7%.

לאחרונה הציגה טסלה, יצרנית כלי רכב המבוססים על הנעה חשמלית, את הטנדר החדשני שלה. חשיפת הטנדר החשמלי זעזעה את עולם הרכב, ביחוד צורתו החדשנית וביצועי העל. הגרסה הבכירה של הטנדר שנקרא בשם הגרנדיוזי “ cybertruck” מגיעה ל- 100 ק”מ ב-3 שניות עם טווח נסיעה של 1,000 קילומטר.

האם האמריקאים ינהרו בהמוניהם לרכוש את הטנדר החדש או שהיצרניות הוותיקות יצליחו לשמר את נתח השוק הקיים?

אספנו עבורכם מספר מניות בתחום הטנדרים: מהיצרניות הקלאסיות ועד לטויוטה וטסלה:

פורד היא יצרנית רכב אמריקאית בינלאומית מהגדולות בעולם. סדרת רכבי ה-PICKUP (טנדרים, טראקס) מדגם F של פורד, היא המכונית הנמכרת ביותר בארצות הברית בכל שנה. ההכנסות ברבעון השלישי היו 37 מיליארד דולר, ירידה של 2% בהשוואה לשנה הקודמת, בעיקר כתוצאה מהפרשי מטבעות. הרווח הנקי ברבעון נחתך מ-1 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד לכ-425 מיליון דולר. את הירידה החדה ברווח הנקי ניתן לייחס בעיקר לחיובים בגין פריטים מיוחדים הקשורים לעיצוב מחדש של החברה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה 4.7 מיליארד דולר, ירידה של 9%. החברה הורידה את תחזית הרווח לשנה המלאה, זאת בעקבות עלויות אחריות גדלות ומכירות חלשות בסין.

ג’נרל מוטורס היא יצרנית רכב בינלאומית שבסיסה בארצות הברית. המותגים הבולטים שבבעלות החברה הם, בין היתר, ביואיק, קדילאק, שברולט ו-GMC. ברבעון האחרון ההכנסות נפלו ב-1.9% ל-36.1 מיליארד דולר לעומת 36.8 מיליארד דולר ברבעון מקביל אשתקד. יחד עם זאת, הכנסות החברה עלו על צפי האנליסטים. הרווח הנקי הסתכם ב- 2.41 מיליארד דולר, או 1.66 דולר למניה, לעומת 2.39 מיליארד דולר, או 1.66 מיליארד דולר למניה, שנה קודם לכן. הטנדרים הראו גם עלייה בנתח השוק שלהם עם דגמים כמו שברולט סילברדו ו- GMC סיירה שגם רושמים עלייה דו ספרתית משנה לשנה ברבעון השני ברציפות.

טויוטה היא חברה יפנית לייצור כלי רכב המייצרת את המותגים טויוטה ולקסוס ושולטת ביצרנית הרכב היפנית דייהטסו. טיוטה היום הינה יצרנית הרכב הגדולה בעולם ומעסיקה מעל 330 אלף עובדים. ברבעון האחרון ההכנסות צמחו ב-4.5% ל-7.64 טריליון יאן (70.8 מיליארד דולר). המכירות הקמעונאיות העולמיות התקדמו ב-2.5% ל-2.75 מיליון כלי רכב בתקופת יולי-ספטמבר. הרווח הנקי עלה ב-1.2% ל-592.0 מיליארד יאן (5.49 מיליארד דולר).

טסלה רשמה ברבעון האחרון הכנסות של 6.35 מיליארד דולר, המייצגות ירידה של 8% משנה לשנה. יצרנית המכוניות החשמליות דיווחה על רווח למניה של 1.86 דולר ואילו האנליסטים צפו הפסד של 42 סנט למניה. הרווח המתואם של טסלה, בסך 342 מיליון דולר, מגיע לאחר שני רבעי הפסדים רצופים, אשר להערכת האנליסטים צפויים להגיע גם בהמשך. טסלה הודיעה כי ייצור הטנדר החשמלי עשוי להתחיל בסוף 2021. עם זאת, הגרסה החזקה יותר תיוצר רק בשנת 2022.

לסיכום

שוק הטנדרים עובר זעזוע עם הצגת העתיד ע”י טסלה. לא ברור עדיין האם בעלי הטנדרים האמריקאים צורכי הדיזל ישנו את העדפותיהם בעתיד הקרוב, אך ברור כי חברות הרכב מבינות שתחום הטנדרים הינו תחום רווחי אשר ממשיך להראות צמיחה מרשימה ובעקבותיהם גם המשקיעים…