חברה ישנונית או הזדמנות השקעה?

חברה ישנונית או הזדמנות השקעה?

ענקית הקמעונאות האינטרנטית ,eBay, הייתה מחלוצות המסחר המקוון. החברה שהוקמה בשנת 1995 על ידי פייר אומידיאר, מתכנת איראני יליד צרפת, נועדה לספק פלטפורמת מסחר עולמית, בה כל אחד יכול לסחור בכל דבר. ההצלחה דאז הייתה אדירה.

בשנים הבאות הוקמו אינספור פלטפורמות מתחרות אבל eBay הצליחה לשמור על מעמדה כאחת מחברות המסחר המובילות בארה”ב, והיא מדורגת במקום השלישי בחישוב נפח המכירות במסחר אלקטרוני, אחרי אמזון (מקום 1) ו-וול מארט (מקום שני). עם זאת, היא אינה מרשימה בשנים האחרונות בכל הקשור לצמיחת המכירות.

באחרונה, נראה כי מיקוד אסטרטגי וחילופי הנהלה מחזירים את החברה למסלול צמיחה מרשים. התוצאות המסכמות של 2020 מצביעות על כך שההכנסות הסתכמו ב-10.3 מיליארד דולר, עלייה של 19%. נפח המסחר עמד על כ-100 מיליארד דולר, עלייה של 17% בהשוואה לשנה הקודמת. הרווחיות התפעולית Non-GAAP הייתה 31.3%. בנוסף, החברה ביצעה  Buyback(רכישת מניות עצמית) ב-5.1 מיליארד דולר וכן שילמה במזומן דיבידנד בסך 447 מיליון דולר.

 

למרות מעמדה היציב של החברה, ושיעורי הצמיחה, המשקיעים עדיין לא מתרשמים, ונראה שהם מעדיפים להשקיע את כספם בחברות חדשות יותר מהמגזר כגון ETSY  FARFETCH ואחרות, שנהנות משעורי צמיחה אדירים.

גרף השוואה בביצועים בין EBAY,ETSY,AMAZON,FARFETCH

 השינוי במודל העסקי של החברה

בעברeBay  ניסתה, ללא הצלחה, ללכת על המודל אמזון (מחסנים, מלאי ושילוח) וזה לא עבד. החברה נדרשה להון אדיר וללוגיסטיקה מורכבת, והדבר היה מורכב מדי עבורה. לאחר הכישלון היא חזרה לשורשיה כפלטפורמה שמטרתה היא להפגיש בין קונים ומוכרים. במודל של eBay  החברה היא רק המתווך (כמו ALIBABA) ותפקידה הוא לייצר ממשק נוח, אמין, בטוח, עם אפשרויות סליקה מגוונות.

מרבית הסליקה נעשתה בעבר באמצעות שיתוף פעולה רב שנים עם חברת PayPal. לאחרונה החליטה החברה שחבל להתחלק במקור הכנסות משמעותי שכזה ושעליה לפתח מערכת סליקה עצמאית. ההיפרדות מ- PayPal צפויה להסתיים במהלך השנה. בנוסף, על מנת להגדיל את הוצאות המשתמשים ולמשוך משתמשים חדשים, החברה מציעה שירותים חדשים נוספים. דוגמה טובה לכך היא שירות “ערבות אותנטיות” של נעלי התעמלות ושעונים. כיוון שיש הרבה זיופים בשוק, וכדי לייצר ביטחון ושקט בקניה, השירות נותן אחריות מלאה לקונה שהמוצר הנרכש הינו מקורי.

תמחור אטרקטיבי

נראה כי החברה חזרה למסלול  של צמיחה מרשימה, ביחוד ביחס לחברות הוותיקות בתחום. עם זאת, הערכת השווי הנוכחית שלה אינה משקפת זאת. החברה נהנית משולי רווח גבוהים ותמחור אטרקטיבי, כאשר מכפיל הרווח הנוכחי עומד על 17, גם לאחר עליית מחיר המניה ולאחר פרסום התוצאות המצוינות.

נתונים 02/03/2021
סקטור General Retailers
מחיר מניה בדולר 58.480
שווי שוק במיליון דולר 39,792
P/E מכפיל רווח 17
FP/E  מכפיל רווח עתידי (12 חודשים) 15
P/S מכפיל מכירות 4
סה”כ מכירות 12 חודשים במיליוני $ 10,713
צמיחת מכירות (3 שנים) 2.52%
חוב פיננסי במיליון דולר 8,315
מחיר יעד ממוצע 68
המלצות קניה 12
המלצות החזק 19
המלצות מכירה 0
P/B מכפיל הון 9

 

 

כתיבת תגובה