בעידן בו אחוז לא מבוטל מהקניות נעשות ברשת, ובגדי מעצבים הם לא מילה גסה – אין זה מפתיע שחברות שלקחו את המודל ושכללו אותו נחשבות לדבר החם הבא.
בין כל אותם מותגים שהביאו אלינו את חוויית הקניות באינטרנט, ניתן לאבחן דווקא את אלה שלקחו את העסק צעד קדימה ותחת פלטפורמה אחת, מציעות לנו מספר רב של מותגים, מעצבים ובתי אופנה גדולים. אז אם עוד לא שמעתם את השם, הבנקאי שלכם כנראה שמח, אבל ל–FARFETCH לא תוכלו להישאר אדישים.
אז מי היא פארפאטצ‘? בקווים כללים פארפאטצ‘ היא אתר אינטרנטי שמתפקד כמו קניון מותגי יוקרה ואשר מוכר תחת אותו גג מעל ל-3200 בתי אופנה, מותגים, בוטיקים ומעצבים מכל העולם. האתר שם לפניו מטרה להנגיש את אותם המוצרים מכל העולם, לכל העולם ולשם כך פיתח את האתר והאפליקציות הייעודיות שלו במגוון שפות כדי לאפשר חוויית קנייה מותאמת שוק.
החברה הוקמה על ידי חוזה נווס, יזם פורטוגלי שחי את תחום היזמות והאופנה עוד בשנות ה-90. לכן זה לא היה מפתיע כאשר בשנת 2007 לקח חוזה את כל הקשרים שעשה במהלך השנים, החל מיזמים וסטארטאפיסטים מהתחום, קשרים עם מעצבים קטנים ומתחילים ועם השמות הגדולים בתעשייה, והביא אותם למקום אחד, בית אחד – פארפאטצ‘.
המטרה הייתה משולבת – מחד, כמי שהיה אוזן קשבת לתסכולם של מעצבים עצמאיים שנאלצו מכורח להסתמך על השוק המקומי בו היו, רצה נווס להפגיש את אלה עם לקוחות פוטנציאלים מכל קצוות עולם. מאידך, תוך מחשבה על הלקוח ויצירת חווייה קניה “מלאה” במלוא מובן המילה ביקש נווס לייצר עבורם את הקניון האינטרנטי וייעול החיפוש באופן בו חיפוש של “ג‘ינס” למשל, חשף אותו לחברות שלא יכול היה להכיר אחרת.
הרעיון של חוזה הפליג למחוזות ומימדי ענק, וכיום רושמת החברה 10 מיליון כניסות בחודש. את המספרים ניתן להסביר בהיקף פעילותה ובכך שהחברה היום מספקת מוצרים של מעל 3200 מעצבים ומותגים לכמעט 190 מדינות. הצלחת החברה לא נעלמה מעיני המשקיעים וכשזו יצאה בהנפקה לציבור בספטמבר האחרון בבורסת ניו יורק היא גייסה לא פחות מ885 מיליון דולר.
נכון להיום, בין המותגים באתר ניתן למצוא גם את השמות המובילים בתעשיית האופנה העולמית, מולנטינו, Saint laurent, בוטגה וונטה, ברברי ועוד. מותגים אלה הם גם מנוע ההכנסות המרכזי של החברה.
אך המלאכה לא מסתיימת והחברה ממשיכה לעבוד כדי לפתח את עצמה. כך למשל, לאחרונה הודיעה החברה כי תתחיל במכירות מוצרי בית האופנה היוקרתי שאנל והודיעה על שיתוף פעולה עם בית האופנה גוצ‘י. החברה גם זיהתה את השוק הסיני, משקלו והפוטנציאלי האדיר שלו בתחום היוקרה ופנתה לשיתוף פעולה עם ענקית הרשת הסינית JD. כך, החל מחודש יוני, לחברה יש חנות רשת דרך הפלטפורמות המשוכללות של JD לה קהל של 300 מיליון משתמשים.
ואיך נראית המנייה לאחר ההנפקה?
ירידה לשם עלייה – לאחר רבעון מאתגר נראה כי המניה מתחילה להתאושש. החברה משקיעה כספים בפיתוח המוצר והשבחתו על ידי שיתופי פעולה וקניית מותגים. ברבעון האחרון השלימה החברה קנייה של חברת New Guard, חברת האם של המותג הטרנדי והיוקרתי OFF-WHITE. הצפי הוא שהכנסות ממותג זה ומהשוק הסיני בו ההכנסות רק יגדלו לאחר שיתוף הפעולה עם JD בצירוף לפעילותה השוטפת הקבועה של החברה תייצב את המנייה במקום טוב מול המתחרות בעתיד הלא רחוק. מניית החברה משקפת את רווחיה ברבעון האחרון, או הפסדיה נכון להיום. עם זאת, לעמדתינו, מדובר בתקופה ראשונית עד שהמנייה תתייצב ותניב למחזיקיה רווחים יפים כמי שייצגו את מי מבקשת לבסס את עצמה כמובילה בתחומה.
אחרי ניתוח עמוק, דעתינו היא שפארפאטצ‘ כאן כדי להישאר. עם הנהלה מלאת חזון, סל “מוצרים” שקולע למנעד רחב של העדפות צרכנים ותוכנית פעולה ממוקדת, אין מה להיבהל מהתנודתיות שמאפיינת את המנייה בשבועות האחרונים. פארפאטצ‘ עוד לא הגיעה למלוא מימוש הפוטנציאל, והשיא עוד לפנייה..