ביג דאטההוא אחד מאותם מונחים שאט אט נכנסים לחיינו, לשיחות סלון, תארים באקדמיה ומהלך עסקים רגיל. אך מה היא הביג דאטה ואיך באמת היא תורמת לנו.

כשמדברים על ביג דאטה הכוונה היא לרוב לכמויות אדירות של מידע שזורמות בחברות וארגונים על בסיס יומי, ממוקדים ואספקטים שונים ברחבי החברה. השוני בין זרימת מידע בסיסית לזו שמכונהביג דאטההיא הכמות שממנה נגזרת היכולת או היעדר היכולת לעיבודה באופן המסורתי. דה פקטומדובר במידע בכמויות כה גדולות עד שמערכות רגילות אינן יכולות להתמודד עימו בפרקי זמן רלוונטיים.

כמויות מאסיביות של מידע שמעובדות ומשמשות בהליכי קבלת ההחלטות מזינות ומעצימות את החברות שזהו תחום עיסוקן. חברות ביג דאטה, בשילוב עם טכנולוגיית אנליזה, מסייעות לחברות להגיע לתובנות משמעותיות בתחומים רבים. בין אם במחקרי עומק על פלחי לקוחות, פיתוחי מוצר או מידע על מתחרים. אל אלה מצטרפים גם תחומים פחותמסורתיים“, ונראה כי ישנו שימוש הולך וגובר בחילוץ מודיעין עסקי BI שעושה שימוש בטכנולוגיות למען חקירה, פיקוח ניתוח ואנליזה של מצבים. אימוץ הטכנולוגיה משפיע על חיי התאגיד כמעט בכל ספירה, ומשחק היום תפקיד מרכזי בפיתוח אסטרטגיות שיובילו לצמיחה.

בפועל, נדמה כי ישנה עליה מתמדת בדרישה לאותם שירותים שמספקות חברות מהתחום. מסקר שנערך בקרב 300 בכירים מתחום הIT ובקרב מקבלי החלטות עסקיות, משתקף כי במקומות מסוימים הצלחת הביצועים ממש מיוחסת לשימוש בטכנולוגיות החדשות. לא זו אף זו, מן הסקר עולה כי 90 אחוז מהנשאלים אף העידו על כוונה להעלות את תקציב הוצאותיהם לרכישת כלים כאמור. התחזיות לעתיד חוברות עם הנתונים מן ההווה מהם עולה כי כבר עכשיו השימוש עלה מ40 אחוז ל60 מהתקופה המקבילה אשתקד.

אך לא כל הטכנולוגיות זהות ולא כל השימושים זהים. בהתאם לצרכי החברה ולתחום פעילותה ניתן לראות כיצד התחום הרחב תופס מקום מרכזי מותאם יותר לצרכי התאגיד. בעבור חברות קמעונאיותבאמצעות שימוש בביג דאטה מתאפשר להן לקבל תמונת מצב טובה יותר לגבי העדפות הלקוח, ואת הדרכים הטובות ביותר לשמר לקוח כלקוח חוזר. יצרנים, להבדיל, עושים שימוש בטכנולוגיה על מנת לפתור בעיות במהירות רבה יותר וכדי לקבל החלטות עסקיות בצורה יעילה יותר, בעוד שבנקים משתמשים במידע וניתוחו במטרה למזער סיכונים ולמנוע תרמיות והונאות.

יוער כי הביטוי ביג דאטה חי בצמוד לאנליזת המידע. Data Aanalytics היא למעשה הגישה של חילוץ המידע הרלוונטי מתוך הפול, וגזירת מסקנות ממנו. באמצעות זאת, ניתן לחשוף דפוסים סמויים או קורולציות שלא ידעו על קיומן כמו גם גילוי וחשיפה של תחומי מתפתחים, טרנדים והעדפות לקוח.

ניתן לדוגמא את חברת Tableau, חברת תוכנה אמריקאית שנרכשה לאחרונה על ידי חברת SalesForce . חברת Tableau עושה שימוש במידע רוחבי וניתוחו בצורה פשוט ללא צורך במומחי IT. תוך שימוש במערכת יכול הלקוח לקבל מענה למנעד רחב של סוגיות שעולות ממאגרי נתונים רבים וגם לפתור סוגיות מורכבות. המידע יכול שיגיע מפעילות שוטפת של החברה אך יכול להיות גם תוצר של מודיעין עסקי. הלכה למעשה, מסייעת מערכת החברה לראות, לפשט ולהבין מידע שבעבר ניתוחו הצריך עבודה רבה, תוך שימוש במערכת אחת פשוט וידידותית למשתמש.

המסקנה המתבקשת היא שבין אם מדובר בריכוז וניתוח כמויות מאסיביות של מידע, ובין אם בכלים לזיהוי דפוסים ותבניותאין ספק שהביג דאטה כאן כדי להישאר והשימוש בטכנולוגיות הקשורות לאיסופו ועיבודו עתידות לשנות את פני השוק. השינוי יורגש בקרב חברות שזהו תחום עיסוקן המרכזי אך גם בקרב חברות שיעשו שימוש בכלים ובכך יוכלו להראות פרופורמנס טוב יותר.

הערכות כלכליות אומדות את הצמיחה בתחום של שוק הביג דאטה, אנליזות דאטה ומודיעין עסקי בכ-200 מיליארד דולר ב2020.