יש מי שמאמינים כי עתידו של שוק המוביליטי (שוק הניידות) עומד בפני השינוי הגדול ביותר שידע מאז המצאת הרכב הממונע.

נכון לומר כי שוק הניידות עובר שינויים רבים בשנים האחרונות. לצד הרכבים פרטיים, רכבות, אוטובוסים ושירותי המוניות המוכרים החלו לצוץ תחליפים שמשפיעים על הדרך בה אנו מגיעים ממקום למקום, ועל הדרך בה הדברים שאנו רוצים מגיעים אלינו. נדמה שהתהליך כבר החל אך זוהי רק ההתחלה.

מספרים שחשוב להכיר

  • כשמדברים על שוק המוביליטי הכוונה היא לשוק של 7 טריליון דולר של הוצאות תחבורה, אשר מכניסות רווח של כ-700 מיליארד דולר. מדובר בסכום ששווה ל-9% מה-GDP הגלובלי.
  • 120 מיליארד דולרהסכום שהוזרם על ידי קרנות הון סיכון אל תוך שווקים אלה, כשמאה מתוכם ב-4 שנים האחרונות.
  • 95% – כמות הזמן שהרכב הממוצע יושב ללא שימוש. מדובר בקנייה השנייה בגודלה אצל מרבית האנשים בחייהם, נכס עם פחת, והם משתמשים בו רק 5% מזמנם.
  • 26% – שיעור בני ה-16 שמוציאים רישיון בארהב, כשלפני עשרים שנה דובר ב44% מה שמעיד על גישה משתנה ביחס לבעלות רכב.

כשמדברים על שינוי בעולם התעבורה הכוונה אינה נוגעת להמצאות הספציפיות כמו רכבים חשמליים או אוטונומיים, אלא דווקא לשינוי באופן בו אנו מגיעים מנקודהA  לנקודה B, כמו גם האופן בו אנו מקבלים שירותים. בין אם מדובר בשירותי קריאת הסעה (Ride-hailing i.e UBER), בהעברת משא ממקום למקום, או בקבלת משלוחי מזון שמשפיעים בפועל על הרגלי הצריכה התזונתיים שלנו, ברור כי מדובר במגמות רוחביות אשר לכל אחת מהן השפעה על מגוון תחומי החיים.

תחילתו של שינוי..

שנת 2009 הביאה איתה במלוא העוצמה את שירותי קריאת ההסעה, ואת Uber אל תוך חיינו. מי שטייל בערים מתוירות ועמוסות כמו ניו יורק וסן פרנסיסקו לא יכול היה להתעלם מכך שאת מקומם של המוניות תפסו חברות כמו Uber ו lyft.

Uber ודומותיה ביקשו להנגיש את השירות הכה בסיסי של התניידות בעיר ועצירת מונית מצד הלקוח, אך בו בזמן גם תיקנה כשל בשוק. כך, במקום בו נדרש בעבר לקבלמדליוןעל מנת להפעיל מונית (שבשיאו הגיע למחיר של 1.3 מיליון דולר) נכנסה Uber לואקום האדיר והציעה לכל בעל רכב לנצל את רכבו הפרטי למען יצירת הכנסה. כבר אז שינתה Uber את תעשיית המוניות, בכך שיצרה תחרות שבעבר לא הייתה קיימת ותיקנה מונופול שהתאפיין בשירות גרוע

השלב הראשון לעלייתן של חברות קריאת ההסעה היה יצירת שירות זול יותר מהמוצר הקיים: שירות הסעה שזול מהמוניות הרגילות ושירות Pool שזול מתחבורה ציבורית. בשלב זה המטרה הייתה לנגוס בנתח הפעילות של השוק הקיים ולבנות קהל לקוחות. הדרך: קבלת מימון מקרנות הון סיכון. אלה, זיהו את הפוטנציאל האדיר וזיהו כי הטכנולוגיה היא מרכיב חיוני להצלחה, מה שהוביל לכך שסכומים אדירים של כסף הוזרמו לתחום. הכסף, לא יועד לרכישת מלאי, הגדלת מצבת כוח אדם או פיתוחים טכנולוגים מורכבים. הכסף הלך למען הוזלת השירות על ידי סבסוד הנסיעות כך שניתן יהיה להבטיח כי המשתמש יבחר בנסיעה עם חברת Uber ולא עם Lyft או Gett, מתחרותיה.

נכון להיום, כשהמשתמשים מראים אדיקות ושביעות רצון חל שינוי והסבסוד כבר לא מיועד לזכות את הנוסע אלא את הנהג.

המטרה היא לתמרץ נהגים להיות זמינים יותר, יעילים יותר. עם כניסת מתחרות בשלב זה הנהג הוא הפקטור המשמעותיועל החברה להראות שבנקודות אלה של זמינות, למשל, היא טובה מהמתחרות. המציאות הובילה למשתמשים חוזרים, בניית אמון, ועליית מחירים. נסיעה שבעבר עלתה 15$ במונית הוצעה בUber בעבור 12$ שעלו בארבע שנים עד ל17$. עובדה זו מסבירה את ההאטה בצמיחה של Uber למשל.

לצד חברות כמו Uber וLyft, ולעיתים ממש כחלק מתחום פעילותן, החל להתפתח שוק נוסף שעיסוקו משלוחי מזון ושירותים. כספי משקיעים רבים מושקעים בתחום זה. למעשה, מדובר בחברות אשר מנותקות מביתעסק ספציפי ומאפשרות למשתמש להזמין מבתיעסק מגוונים תחת שימוש בפלטפורמה אחת שמאגדת את כולן. באמצעות זאת, מתקצר זמן ההמתנה וגם כאןאין צורך שהשליח יהיה מועסק על ידי חברה או מסעדה ספציפית, או אפילו יתחייב למשמרות קבועות אלא ביכולתו לבחור מתי לעבוד ובאמצעות איזה כלי תחבורה. המטרה היא כמובן יצירת נוחות והנגשת השירות שבעברו אפיין רק ערים גדולות גם למקומות פחות מעוירים. יש שמכנים את כניסת שירותים אלה כמנהטניזציה של התחום“. ואולם, כמו בעניינה של Uber גם בשירותי המשלוחים יש להבין שמדובר במעין בועה.  אחד התמריצים החזקים לשימוש בשירותי משלוחים הוא מחיר משלוח זול. אך אין להתעלם מכך שמדובר בהורדת מחיר מלאכותית שמקורה בהזרמת כספי משקיעים לסבסוד השירות בכדי ליצור דריסת רגל.

פיתוח נוסף שמשנה את שוק הניידות הוא מה שמכונהמיקרו מויביליט“- הם, אופנועים וקורקינטים חשמליים. גם אלה מציעים חלופה לדרך המסורתית של התניידות, ופותרים את המשתמש מהסרבול של נשיאת אופניים או קורקינטים חשמליים ממקום למקום, בצירוף לחשש המתמיד מפני גניבות. קיומם של אלה מהווים תחליף ממשי לאדם שמחפש לעבור טווח קצר במהירות גבוהה יותר מהחלופות של תחבורה ציבורית.

הנגשת מוצרים שבעבר הצריכו התניידות מאפיינת את מכלול השירותים שנכנסים לתחום המוביליטי. בין אם זו היכולת שלנו שלהגיע ממקום למקום, קבלת משלוחי מזון מכל מקום בלי לקום מהספה או העברת וקבלת מצרכים בלי לטרוח או להמתין יותר מדי למשלוח. כל אלה מזינים את הצמיחה ומחזקים את מעמדן ואת האטרקטיביות של אותן חברות בפני משקיעים.

ככלל, מה שמניע את העולם הפיננסי לתפוס נתח בתחומי פעילות אלה הוא גודלו של השוק הרלוונטי. השוק הנגיש במקרה זה ענק בגודלו וההזדמנות האדירה. דברים אלה בשילוב עם מקומה המרכזי של טכנולוגיה באותם עסקים, הוא מה שמעורר את עניינן של קרנות הון הסיכון, אך לעובדה זו גם השפעה שלילית על השוק. “התערבותקרנות הון הסיכון שמשקיעות הון רב בחברות מהתחום, נועדו לסבסד את השירות. בכך נוצר הייפ לשירות אך טראפיק השימוש הופך פיקטיבי ואינו מייצג. כמו כן, המוצרים או השירות הם כאלה שאנשים רוצים, וגם אם במקומות מסוימים מדובר במותרות עדיין לא מדובר במוצרים שיש צורך לסבסד.

אם ההר לא יבוא למוחמד, מוחמד יבוא אל ההר..

השאלה שנוגעת לבעלות ברכב פרטי או שימוש בתחבורה ציבורית מסורתית מול חיזוק נוכחותה של Uber ודומותיה כמו גם שירותי המשלוחים למיניהם תוכרע לבסוף בשאלת עלות תועלת. והמשוואה היא פשוטה.

התחזית היא שבעתיד הלא רחוק, כשאדם יחליט אם להזמין משלוח הוא יבחן מה עלות השירות הכולל מול עלות גולמית של המוצרויחליט אם לשלם או לצעוד כדי להשיגו. כשמשפחה תעמוד בפני החלטה אם לרכוש רכב נוסף היא תבחן האם מבחינת השימוש הצפוי בשכלול הוצאות אחזקה, הקניה משתלמת לה או שעדיף להישען על חלופות (כשהנוסחה בשוק ההון היום היא שאם השימוש ברכב הוא נמוך מ-150 קילומטר בשבוע, שימוש בUber הוא עדיף מבחינה כלכלית). דברים אלה יתבהרו יותר רק לאחר שמחיר השירותים יתייצב ויהיה פחות מושפע מהתערבות משקיעים.

אך לא רק Uber ודומותיה משנות את האופן בו אנו נעים במרחב, או ממעטים לנוע בו בשל שירותי המשלוחים הרבים. להערכתנו, גם העמקת השימוש ברכבים אוטונומיים תהווה נדבך בשינוי שכן באמצעות רכב אוטונומי יכול אדם לייצר הכנסה אף מבלי לעבוד אקטיבית.  כבר היום מנסות חברות להכניס לתודעת הנהגים את העובדה שניתן לייצר הכנסה מהרכב הדומם. שאם רכביהם עומדים ללא שימוש במרבית שעות היום, ניתןלהשכיראת הרכב לנהגי Uber למשך היום ולייצר מכך רווח. יצירת מעין AIRBNB של רכבים. הדבר צפוי להשפיע על חברות השכרת הרכב הקיים ולהשפיע כמובן על כמות הרכבים הנרכשים.

יש להבין כי אין זו שירת הברבור של עולם הרכב הממונע, והבעלות בו. אך בעוד שתחום הרכב הממונע והנהיגה הם תחום מגובש ומוסדר, לאלטרנטיבותבין אם הרכבים האוטונומיים או רכבים מעופפים, השימוש במיקרו מוביליטי או Uber יש עוד דרך לעבור לפני שיפגעו חזיתית בראשונים. לפיכך נראה כי השינוי הצפוי הוא גדול, והשפעותיו יורגשו בשנים הקרובות אף יותר. עיצוב דרכי תחבורה הוא יותר מרק עיצוב שוק ואנו נטען כי יש לו גם חלק בעיצוב תרבותי. אם נלמד מגודלן של החברות שהנגישו לנו שירותים שבעבר הצריכו מאיתנולזוזנראה שמדובר בתופעה רחבת היקף, אם נלמד מהנתונים שהוצגו בפתיחה נסיק שנהיגה שבעברה סימלה בעבור מתבגרים אתהחופש האולטימטיביכבר לא נתפסת כבעבר ובני הנוער אינם להוטים כשהיו. לעמדתנו, לחברות שמהוות אלטרנטיבה אמיתית יש תפקיד מרכזי בשינויים אלה, שלא בהכרח משפיעים על כמות הרכבים שיעלו על הכביש, אך בהחלט ישנו את הדרך בה אנו נעים בעולם מבחינת מחיר, נוחות ונגישות.