ספוטיפיי היא אחת מאותן אפליקציות שצריך לראות (או לחוות) כדי להאמין.

מעבר ללמידת הטעם האישי של המאזין, האלגו המפותח עליו נסמכת פעילותה שולח אותנו למחוזות שכלל לא ידענו שחפצנו בהם. כי לדעתה, אם אהבנו זמר מסוים, יתכן שנאהב את המוזיקה שלה הוא מאזין, או את זו שמאזינים שונים שלו אוהבים. כמה דוגמאות מחוויה אישית אולי יחשפו בפניכם את הרבדים הנסתרים שלא תמיד מגלים בשימוש בסיסי.

בגרף: מניית ספוטיפיי


רשת חברתית של מוזיקה

בין היכולת לבחור אמן, להקה, שיר או זאנר, ספוטיפיי מאפשרת לנו להיכנס לפלייליסט מותאם אישית, אחד שהיא יצרה עבורנו כשזיהתה את מצב הרוח בו אנו נמצאים (בהתאם למוזיקה לה האזנו), או לפלייליסט שיצר משתמש אחר במקום אחר בעולם. לאחר מציאת רשימת שמיעה שאהבנו נוכל לעקוב אחריה כמו גם להוסיף שירים שנראה לנו שיתאימו. אם תרצו לשמור על פלייליסט שיצרתם פרטי או לחשוף אותו רק לחברים קרובים תוכלו לעשות כן על ידי חסימתו.

התוצאה היא רשת חברתית של מוזיקה באמצעותה נוכל לשתף עם חברינו שירים חדשים ששמענו או כאלה שמסמלים תקופה ונוסטלגיה. ספוטיפיי היא גם זה.

מעבר לכך, אם תספרו לספוטיפיי על הטיול המתוכנן שלכם ליעד מעבר לים היא כבר תדאג להציע לכם הופעות שונות בהתאם להעדפות המוזיקליות שלכם ביעד ותחשוף בפניכם את המוזיקה המקומית.

קניתם כרטיסים לפסטיבל מוזיקה? הכניסו את שמו בשורת החיפוש ותחשפו לכל האמנים השונים שתראו בקרוב, כך שתוכלו ללמוד את השירים אותם תצעקו בקולי קולות בעתיד הלא רחוק.

ספוטיפיי היא דוגמא מובהקת להצלחת אגנדה עסקית ששמה את הלקוח במרכז, שכן היא אינה עוצרת ומשכללת את תהליך הכרת הלקוח והתאמת המוצר עבורו בכל שלב של הדרך. לפרקטיקה זו של החברה תחשפו תוך מעבר בין מדינות, במהלכו תציע לכם המערכת תוכן שונה ומותאם אישית.

 

ספוטיפיי היא כל זה. ועוד.

ספוטיפיי טובה ממתחרותיה כי היא החבר המוזיקלי שכל כך רצינו שיהיה לנו. אנחנו אוהבים את ספוטיפיי ואת האופן בו היא משדרגת לנו את היום והלילה. וכמו שאנחנו אוהבים, עוד 232 מיליון משתמשים, מתוכם 108 מיליון משתמשים אוהבים אותה ומוכנים לשלם עבורה. עם ספריית תוכן שמורכבת ממעל חמישים מיליון שירים ו-40 אלף שירים שנוספים מדי יום ניתן לומר בוודאות מלאה כי ספוטיפיי נמצאת בפסגת שירותי המוסיקה.


בגרף: צמיחת המשתמשים באפליקציה (מיליונים)

אז גם כשהדרך לפסגה לא תמיד הייתה קלה, ודרשה לעיתים מהחברה להילחם במקומיים זה נראה בלתי נמנע שגם הקהל ההודי יתאהב בה, במהירות. וכך היה לאחר שבחודש פברואר האחרון ענקית שירותי המוזיקה משוודיה התקבלה בסבר פנים חיובי בשוק ההודי.

השוק ההודי

אך לא רק מלחמות רגולטוריות ליוו את ספוטיפיי עם כניסתה למדינות חדשות, והמלחמה המרכזית בה נאלצה להילחם הייתה דווקא על לב הקהל. נקדים ונאמר כי ספוטיפיי הוכיחה פעםאחרפעם כי היא הנבחרת בעבור קהלי היעד השונים ונבקש לייחס הצלחה זו ליכולת שלה ללמוד ולחוש את הציבור אליו היא שואפת להיכנס, ולממש את רצונותיו. אך בשוק ההודי צפויים לה קשיים קצת שונים.

כך, מרגע שכיוונה להיכנס לשוק ההודי הנחילה אגנדה מרכזית זו ובחברה עבדו במרץ על לוקליזאציית התוכן שתתאים לקהל כמו כפפה ליד. התהליך כלל מחקר מעמיק שהתמקד בלמידת העדפות הקהל, תוך ניתוח באמצעות שלושה מיליארד אלגוריתמים איתם עובדת החברה, מאות פלייליסטים מקומיים וכחצי מיליון פודקאסטים. ההבנה אליה הגיעו האנליסטים לגבי השוק ההודי הראתה כי הקהל המקומי מאזין למוזיקה במגוון שפות, ולשם כך ווידאו כי אלה חשופים לתכנים השונים בשפות המקומיות. כך גם עבדו בחברה על פיתוח תוכן והטמעת תכנים שיתאימו לקהל המקומי, כמו גם על רישיונות הפצת תכנים שונים.

ההבנה אליה הגיעו האנליסטים לגבי השוק ההודי הראתה כי הקהל המקומי מאזין למוזיקה במגוון שפות, ולשם כך וידאו כי אלה חשופים לתכנים השונים בשפות המקומיות. כך גם עבדו בחברה על פיתוח תוכן והטמעת תכנים שיתאימו לקהל המקומי, כמו גם על רשיונות הפצת תכנים שונים.

המחקר על אודות אופי השוק העלה, למשל, כי הקהל בהודו מאזין לרוב למוזיקה בינלאומית, כשמתוך 40 האמינים המושמעים יותר, 45% מהם משתייכים לזאנר הפופ הקוריאני (או K-POP ). מי היה מאמין.

הקושי המרכזי אליו נחשפו בספוטיפיי נובע ממאפייני השוק ההודי דווקא בפן כלכלי. הציבור ההודי ידוע כבעל מודעות צרכנית גבוהה וההודים נוהגים לצרוך שירותי מוזיקה חינמים או פיראטים, כשהמחקר האלה כי רק 1 מתוך עשרה מוכן לשלם בעבור שירותים אלה. יצא כי אמנם הכניסה להודו הייתה חלקה ומהירה אך ספוטיפיי תאלץ להילחם באופן יוםיומי על לב הקהל כדי להישאר חלק מהשוק.

זאת ועוד, עלה כי הקהל ההודי אוהב להאזין למוזיקה שמקורה בקולנוע, כשהשחקן הראשי שמככב חשוב יותר מההרכבים המוזיקליים שדה פקטו מאחורי הקלעים יוצרים את התוכן. עם זאת, לאט לאט נראה כי זמרים עצמאיים שאינם קשורים לבוליווד ולתעשיית הסרטים מקבלים חשיפה ומשנים את תרבות הצריכה, כשהיום ארבעה מתוך עשרת השירים המובילים במצעדים בשנה החולפת היו מנותקים מהסרטים

מעבר לחשיפה לכמות אדירה של משתמשים פוטנציאלים עם כניסתה של החברה להודו, יצאה החברה עם תובנות שמשרתות אותה גם במקומות אחרים בהם היא פעילה. כך למשל למדה ספוטיפיי כי לרישום באמצעות מספר טלפון (להבדיל מהמצב שקדם לכניסתה אז התאפשר עם מייל או פייסבוק) יש משקל רב ולפיכך נפתחה אופציה זו ביתר המדינות. עוד למדה החברה כי לשפה המדוברת והנשמעת והפילוח של אלה כמו גם האפשרות להאזין בשפות שונות היא הכרחית ובהתאם פותח אלגו דומה למדינות נוספות בהן יש יותר משפה אחת מדוברת.

תהליך הלמידה והפיתוח שעברה ספוטיפיי, מקבל ביטוי גם בדוחותיה הכספיים.

החברה אמנם פספסה את יעד העלייה בקרב המשתמשים המשלמים בכחצי מיליון אך הכנסותיה הראו עליה של כ-31% מהרבעון המקביל אשתקד. בנוסף, החברה משקיעה כספים בפיתוח סגמנט הפודקאסים שהוכח כמבוקש מאד בקרב משתמשי שירותי המוזיקה, ומחזקת קשרים ויוצרת אינטגרציה עם פלטפורמות חברתיות נוספות על מנת להגדיל את דריסת הרגל בתחום, ולסייע לשמור על מקומה בטופ, לאור התחרות ההולכת וגועה בתחום, שהשפיעה על מחיר המנייה.

לסיכום

השורה התחתונה המתבקשת היא, שמעבר לתיאבון לפרוץ גבולות חדשים, גאוגרפים וחברתיים, ספוטיפיי מוכוונת מטרה להצליח ומוכנה להשקיע משאבים כדי לעשות כן. המוצר המוצלח של ספוטיפיי ממשיך להתפתח תוך שהחברה חורטת על דגלה את המוטו שהלקוח תמיד צודק, לפעמים גם במקומות שכלל לא ידעה שטעתה..