״זה כמו שתהיה לך מדפסת כסף על הגגהיה חלק מציוץ של אילון מאסק, מנכ״ל חברת טסלה (Nasdaq:TSLA) בתחילת השבוע, כשהשיק מחדש את הגג הסולרי של החברה, הזמין גם לבתי אב בנוסף לעסקים מסחריים, כשהשינוי הוא שכעת מוצע גם במודל השכרה כשעלות המסלול הזול ביותר הינו 50 דולר לחודש בלבד.

במידה ואין אפשרות לרכוש את המוצר ומשפחה נאלצת לשכור את הגג הסולארי היא עתידה לחסוך בין 250-650 דולר בשנה, תלוי במיקום, ובתעריף החשמל האזורי. תעריף ההשכרה הינו קבוע, ללא חוזה ועם אחריות, ואת השירות ניתן לבטל בכל שלב.

על החברה, עוד לפני השמש…

מאז כניסתו של איילון מאסק לחברת טסלה בתחילת 2004, טסלה הינה בין החברות המסוקרות והמעניינות בעולם, כתחילה בזכות הצלחתה להפיח חיים בתחום הרכבים החשמליים, אשר הוספד בשנת 2003, כשחברת ג׳נרל מוטורס (NYSE:GM) שלחה את המכוניות החשמליות שייצרה למרגרסות, בעקבות חוסר ביקוש.

טסלה, שנכון לימים אלו שוויה מוערך ב-38.5 מיליארד דולר, מתבססת על העקרון שככל שהאוכלוסיה תתקדם לעבר עתיד נטולפליטה (כמו שנוצרת מדלק, גז) ותבסס את תשתיות האנרגיה שלה כמה שיותר על אנרגיה ״ירוקה״, מה טוב.

טסלה כבר הוכיחו יותר מפעם אחת שרכבים שאינם מבוססי בנזין יכולים להיות יפים להפליא, מהירים, בטוחים, ועם מרחק נסיעה ארוך תוך הטענה קצרה שזמינה גם בתחנות הטענה, וגם במטען ביתי.

כחלק ממערכת אקולוגית אחת, טסלה מפתחת ללא הפסקה מוצרים ושירותים מעבר למכוניות החשמליות. פיתוחים נוספים כמו בתחום האנרגיה הסולרית הינם חלק ממטרתה להפוך את המעבר לאנרגיה נקיה קל ונוח ככל האפשר על ידי הזלת עלויות וייעול לטובת הנגשת מוצריה לאוכולוסיה רחבה לכשתהיה.

סוללים סוללות וסולאר

המכוניות החשמליות הינן מבוססות סוללות ליתיום ובעלות מערכת מחשב המתעדכנת באופן תדיר ותוכנות עם ממשקים אוטומטים, המיוצרות במפעל שבקליפורניה, ארה״ב.

כחלק ממשימת ההנגשה של המוצרים לכלל האוכולסיה, נמצאת טסלה בשלבים מתקדמים של בניית מפעל מאסיבי, והגדול בעולם ששמו Gigafactory1 שעתיד לייצר סוללות ליתיום, ובכך להעביר את היצור ״לתוך הבית״ ולהוזיל את עלויות רכישת הסוללות ולעמוד ביעדי הייצור. טסלה בונה מוצרים לייצור אנרגיה ואחסונה שניתנים להרחבה באופן אין סופי, להבדיל מהדלקים המניעיםתרתי משמע את השוק כיום.

החברה החדשנית מייצרת ומפיצה מערכת ייחודית של פתרונות אנרגיה המאפשרת לחברות, צרכנים עסקיים ובתים פרטיים לנהל ייצור, אחסון וצריכה של אנרגיה ירוקה (מתחדשת). אחד מהם הוא הגג הסולרי של טסלה, בעל טקסטורה ועמידות יוצאי דופן,  ומעבר להוזלת עלויות החשמל (גם מבחינת מחיר וגם מבחינת נזק סביבתי) הפאנלים על הגג מבטיחים אספקת אנרגיה אלטרנטיבית בכל שעות היום, שקריטיות במדינות בהן הפסקות חשמל הן עניין שבשגרה. דוגמא אחת חלה בשנת 2016 כאשר 1.7 תושבים באוסטרליה נותרו ללא אספקת חשמל בעקבות סופה קשה שפגעה חמורות בתשתית החשמל בדרום היבשת.

ה-Powerwall, איך אנחנו לא חשבנו על זה?

ה-Powerwall הינו הבטריה הקומקפטית והביתית של טסלה, שבשילוב עם הגג הסולארי מסוגלת לספק 100% מצריכת האנרגיה של אותו הבית. אותו Powerwall  שהושק ב2016 הינו יחידת בטריה, הנשלטת ומנוטרת באמצעות תוכנה (האפליקציה של טסלה מציגה נתונים מהסנסורים שנמצאים בגג הסולארי שלה המעניקים מידע על שעות פיק בצריכת החשמל, תזמונים עם טיימר צפיה בכמות האנרגיה שנאגרה לצורך גיבוי ועוד.. היא מזרימה אל הבית את כמות החשמל לו זקוק, כן, גם בלילה, ומזהה אוטומטית כשלים באספקת החשמל במהירות כזו שייתכן ולא תשימו לב שהאור הפסיק וחזר.

המערכת שב Powerwall לומדת את דפוסי צריכת האנרגיה ואספקתה באופן עצמאי, ללא צורך בתחזוקה שוטפת ולפי החברה מתאימה להתקנה ברחבי העולם, מעבר לפריסתה הנוכחית בארה״ב סין וחלק ממדינות אירופה.

את פתרון ניהול ואספקת האנרגיה מציעה חברת טסלה גם לחברות ועסקים מסחריים, עם מוצר בשם Powerpack, הדומה ברעיון למוצר הביתי, עם קיבולת גבוה של גיבוי אנרגיה, יחד עם חיבור לרשת וניווטה לאזורים הדרושים. משמעות פיתוח מוצר הזה המיועד למסות גדולות של צריכת חשמל מבוסס אנרגיה סולרית הינם פורצי דרך לאזורים רבים ברחבי כדור הארץ שאינם מרושתים ברשתות החשמל הארציות, חלקם מעוטי יכולת שלראשונה יכולים להפיק תועלת מהשמש הקופחת על ראשם.

תחום הסולאר והאנרגיה ברת קיימא הינו אחד מאלו שאליו טסלה שולחת את ידה, סגמנט שאותו ציין בתחילת השנה כמטרה איילון מאסק שהינו חלוץ ברעיונותיו עוד לפני כניסתו לחברה, אם כשייסד את חברת התשלומים האלקטרונים Paypal, ובנוסף מנכ״ל לחברת SpaceX המייצרת חלליות וטילים עם שיגורים שהוגדרו כמוצלחים.

אגב, על עוד חברות אנרגיה ירוקה שאתם חייבים להכיר ניתן לקרוא כאן.

לפי הדו״ח הרבעוני האחרון שפורסם ,סגמנט האנרגיה מהווה כ6% מסך כל המכירות של החברה, וההנהלה צופה צמיחה משמעותית לאור ההשקעה הנוכחית והעתידית בתחום.

לסיכום

טסלה אינה רווחית עדיין, ובלתי ניתן לפספס את כמות הסיקורים, הביקורות, הכתבות, הציוצים והצקצוקים סביב החברה או זה שבראשה.שדואג לספק כותרות על בסיס שבועי.

עם כל אלו, מדובר בחברה ראשונה מסוגה וממוקדת מטרה להפוך את העולם למודע וכנגזרת מכך צרכן של מחוללי אנרגיה ירוקה ללא צורך בשטחים אדירים, מיליוני קילומטרים של הובלה וקילווטים של חשמל מבוסס דלקים שסופם להגמר כככל מאגר מוגבל. לדברי טסלה, זוהי רק ההתחלה של המהפכה.