מיליארד סינים לא טועים, כך אומר משפט מפורסם. הנתון המספרי כבר לא מאד מדויק, אבל אין ספק שכאשר חלק מאותם מיליארד חוברים יחד ומקבלים החלטות, הם מהווים כוח קנייה שמביא רק טוב לחברות שאימצו את המנטרה.

Alibaba עשתה זאת ראשונה.

מעבר לכך שבמדובר במספר אנשים עצום, Alibaba ידעה איזה מוצרים עליה למכור כדי לנצל את חכמת ההמון, Alibaba זיהתה את גודל השוק וסטתה מהתוכנית המקורית שלה אל עבר מחוזות אחרים, והצליחה בגדול.

אך גם חברות אחרות צעירות יותר הבינו את הקונספט והחליטו להשביח אותו ולהכניס את חכמת ההמונים דווקא לסל הקניות. כך בדיוק עשו החברות Pinduoduo ו Meituan Dianping.

תשננו טוב טוב את השמות הבאים, כי מדובר בדבר החם הבא.

Pinduoduo  (NASDAQ:PDD

החברה שהוקמה לפני ארבע שנים, היא פלטפורמת ECOMMERCE עם טוויסט. בראשיתה פעלה בשיטה של קבוצות רכישה מהדור החדש, כשבמעבר להצעת מוצרים במסות גדולות במחיר מוזל, אפשרה למוכר להמשיך ולהוזיל את הקניה, ולהוריד את המחיר, באמצעות שיתוף הקנייה עם חבריו מהרשת החברתית. כשהחלה את פעילותה, התמקדה החברה באזורים וערים שמוגדרים Tier 2 אך עת-עת נכנסת גם לערים מרכזיות יותר בסין. הרציונל סביב החלטתה הראשונית נבע מסל המוצרים שהציעה. בשעתו, נמכרו בפלטפורמת החברה מוצרים מוזלים וגנארים שמאפיינים את סל הקניות של מעמד הנמוך בעלי ההכנסה הנמוכה. המייסד החברה התייחס לסל המוצרים בפלטפורמה כשילוב בי ענקית הקמעונאות Costco ודיסנילנד, כששורת חיפוש המוצרים באתר נמצאת בתחתית הדף והפיד הראשי של כל מבקר מורכב ממוצרים מקודמים מסוגים שונים. אפשר לומר, אם כך, שהחברה משלבת בתוכה גם חברות כמו Groupon, למוצרים (להבדיל מקניית שירותים וחוויות). הפלטפורמה דוגלת בחוויית משתמש יוצאת דופן, שממרכזת את הרשתות החברתיות ומשתמשת בקשריו כדי לגדול. המעבר לערים מרכזיות הוביל ליצירת תחרות ישירה עם Alibaba וJD שאף התייחסו לחברה בשיחות ועידה של הצגת הדוחות הכספיים. המומנטום של Pinduoduo רחוק מלהסתיים, אך אין ספק שהצמיחה מתחילה להראות האטה. עוד, הפסדיה ממשיכים לגדול כחלק מתהליך הפיתוח ובשל העובדה שכדי להבטיח את מקומה עליה להשקיע כדי להילחם במתחרות הגדולות, בין אם בשדרוג פנימי ובין אם בסבסוד מוצרים כדי לשמור על מחיר נמוך.

(3690:Hong Kong) Meituan Dianping

מה שהתחיל כ”Groupon” סיני, התפתח במהרה והפך לאחת הפלטפורמות המועדפות בקרב הציבור בסין. בראשיתה, הציעה החברה מוצרים במתכונת קבוצות רכישה לדילים יומיים. נוסף על כן, ניתן היה לקנות מוצרי צריכה ומזון במחירים מוזלים. עם הזמן ולאחר מיזוג מוצלח עם חברת Dianping, הציעה החברה לא רק מוצרים אלא גם אטרקציות ובילויים, מלונות ונופשים, ושירות זהה לזה שמציעה Yelp וTripAdvisor של ביקורות על אלה.

החברה, באמצעות אינטגרציה עם פלטפורמות אחרות, מציעה שירות משלוחי מזון, הזמנות רכבים ושירותי הסעה, ואף השכרת אופניים. היום נחשבת Meituan Dianping ל”סופר אפ” וסקטור משלוחי המזון שלה הוא המרקט לידר בסין. המטרה הסופית של החברה היא להפוך להיות “האמאזון של השירותים”, ונראה שהיא בדרך הנכונה. העובדה שמדבר בסופר אפ עם יכולות אינטגרציה גבוהות עם אפליקציות אחרות, מאפשרת לה להמשיך לצמוח ולחדור לשירותים נוספים, מבלי להתאמץ להגדיל את מספר המשתמשים. החשיפה שלה נובעת מלקוחות נאמנים שהחלו את השימוש בשירותים הבסיסיים שהציעה במקור. היום החברה אינה מתמקדת רק במוצרי צריכה בסיסיים, ומציעה גם מוצרים שנמצאים בקטגוריית יוקרה, ובכך נותנת פייט לפלטפורמות קיימות. מרגע שנכנסה החברה לשירותי הנופש והמלונות, צברה מרקט שר של 45% בסגמנט, כמעט כפול מהמרקט לידר הוותיק CTRIP. נכון להיום, פועלת החברה גם בתחומים חדשים ביניהם כאמור השכרת אופניים ושירותי הסעה, כמו גם פלטפורמת ניהול למסעדות. תחומים אלה עדיין לא רשמו רווחים אך נדמה שזה רק עניין של זמן עד שתוביל את השוק גם שם. ובמספרים – ברבעון האחרון דיווחה החברה על רווחיות לראשונה, בסך של 1.5 מיליארד RBM. הכנסות החברה עלו ב50.6% YOY ל22.7 מיליארד RBM ומספר העסקאות שנעשות בפלטפורמה עלו ב18.4% למעל 420 מיליון.

לאן פניהן?

ובכן, מבחינת טכנית, הצלחות החברות וכמות המשתמשים האדירה שיכולה להדהים (בעיקר בהשוואה לארה”ב למשל ולנתח השוק שם), היא רק ההתחלה שכן חדירת האינטרנט בסין עדיין לא הגיעה לשיאה ועומדת נכון לנתונים האחרים על 60%. נדמה אם כך, שיש עוד המון מקום לגדול ושהשוק יכול להיות גדול מספיק בשביל כל הענקיות יחדיו. ואולם, המתחרות הוותיקות, Alibaba וJD אינן מוכנות לחלוק את התהילה עדיין, ונלחמות חזק כדי להבטיח שהמתחרות יישארו מאחור. אין ספק שיהיה לכך השפעה על פעילות Pinduoduo שעכשיו נחשבת לשחקנית השלישית בסין מתחום הEcomm מבחינת הכנסות, אז לא נראה שיש חשש שתיעלם.

Alibaba למשל, עוד ברבעון הקודם תקפה את Pinduoduo על הקשיים שחברות מסוגה מערימות על הסכם סחר בין ארה”ב לסין, בשל העובדה שרבים ממוצרים הם זיופים שמפרים זכויות יוצרים. עוד המשיכה החברה ופיתחה פלטפורמה שדה פקטו מעתיקה את התוכנית העסקית של Pinduoduo ומציעה רשת חברתית להוזלת מוצרים, והגדילה את פעילותה באזורי Tier 2.

לעניין Meituan Dianping, עם אסטרטגיית הפיתוח של החברה והשימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית, נדמה שמדבר בפרה החולבת הבאה. רק הזמן יכריע מי תצא כשידה על העליונה, אך מה שברור הוא שצפוי לנו קרב מעניין..