מי שמשאיר אותם באפליקציה ונותן להם מספיק סיבות לפתוח את הארנק. על שתי חברות שעושות את זה בענק.

מכלל אוכלוסיית סין 24% משתייכים לדור ה-Z (ילידי 1990-2009) – 328 מיליון צעירים – המאופיינים כבררנים וכמתמצאים במגוון המדיות והפלטפורמות החברתיות. זה הדור שמסתמן כדומיננטי בצריכת התוכן המקוון ובאי-קומרס.

הפלטפורמה הבידורית BILIBILI (NASDAQ:BILI), שהונפקה בתחילת 2018, פענחה את מה שדור ה-Z רוצה לקבל – מה שמשאיר אותו אונליין. וידיאו סטרימינג, משחקי מחשב, קהילה שיתופית עם פיצ׳רים מעודכנים ומבחן עם 100 שאלות על עצם הזכות להירשם לשירות.

נראה כי הושקעה מחשבה רבה בפרטים הקטנים שגורמים לצעירים בשנות העשרים לרצות להיות חלק מהקהילה של BILIBILI – מועדי ההרשמה הספורים בשנה מייצרים הרגשה אקסקלוסיבית, הקצב המהיר והתוכן הדוקומנטרי הייחודי משתלמים כשהם מיוצרים בהתאמה לדור עם דרישות ברורות, והצרכנים הנאמנים מוכיחים שישמחו לשלם על מה שהם אוהבים .

עם צמיחה של 48% בהכנסות ביחס לאותו רבעון בשנה שעברה לסכום של 205 מיליון דולר, שתרמה בין השאר עליה במספר המשתמשים הממוצע החודשי ל100 מיליון  המיצגים עליה של 31% ממאותה תקופה שנה שעברה יחד עם הבנה שבימים של מלחמות סחר, שינויים, וסנקציות אין להסתמך על ערוץ אחד של הכנסות כמו משחקים – החברה מתפתחת במטרה להיות דומיננטית בכל שאר תחומי הפנאי שאותה מציעה .

להבדיל ממתחרותיה הגדולות, BILIBILI פרסמה את שיעורי שימור הלקוחות שלה (Retention Rate) של לקוחותיה המשלמים העומדים על 80%. המתחרהHUYA , למשל, בחרה שלא לפרסם את הנתון, אך ידוע שאפילו בקרב המשתמשים החינמיים הוא עומד בקושי על 70%.

התרחבותה והצלחתה של BILIBILI משכו אתTENCET  ו-ALIBABA להשקיע בחברה בתחילת 2019. שתי הענקיות מבינות, כמו רבות אחרות, את ההזדמנות הגלומה בחברה, שמצאה דרך לשמור על ציבור חמקמק ותובעני כמו דור ה-.Z ההכנסות של  BILIBILI מפרסומות בלבד עלו ב-302% ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה.

100 מיליון משתמשים בממוצע בחודש (MAU) בזירה ריכוזית, של דור שתשומת לבו כה מבוקשת, מסבירים היטב את העלייה ב-1500% במספר המפרסמים בפלטפורמה ביחס לשנה שעברה. כדור השלג של הפופולריות יצר פוטנציאל רווח שלא ניתן לפספס.

שווה לעשות עסקים בסין?

הדבר היחיד שרבים רואים כמכשול בפני חברות סיניות – אף שרבים רואים אותו כהיפך הגמור – הוא המעורבות הממשלתית הרבה, שעל פניו יכולה “לסגור את השאלטר” בכל רגע נתון. עם זאת, לא נראה ש-BILIBILI מתקשה בגזרה הזאת והיא צפויה להמשיך לפעול כמתוכנן.

בדומה לה, פלטפורמה חברתית נוספת בסין, MOMO (NASDAQ:MOMO), מתמודדת בהצלחה עם מגבלות קשות ומעמידה את עצמה על שווי שוק אף גבוה יותר, 5.7B$ לעומת 5B$ של BILIBILI. השתיים אינן מתחרות ישירות, אך מי שכונתה “הטינדר” של סין, ממשיכה לספק מספרים מרשימים, הודות להגדלת בסיס המשתמשים שלה בקרב דור ה-Z והארכת פרקי השהות שלהם באפליקציה.

עוד זמן באפליקציה, עוד צריכה של משחקים ו-וידיאו, עוד מתנות וירטואליות ליתר מחפשי האהבה.

לפני כחודש פירסמה החברה את הדו”ח הרבעוני הרביעי לשנת 2018, שגם הוא, בדומה לארבעת הדוחות שקדמו לו מדווח על צמיחה של למעלה מ-50% בהכנסות. אלה מגיעות בצורת “מתנות” שצופים מעניקים לסטרימרים (משתמשים המעלים תכנים וחולקים את הרווחים עם MOMO) וכן במוצר פרימיום לשירות הדייטינג, המציע התאמות מדויקות יותר, הגדלת חשיפה ועוד.

עם יתרת מזומנים מכובדת של 1.5 מיליארד דולר ורווח למניה של 0.59, ניצחה MOMO את תחזיות האנליסטים לגבי כל רבעון בשנה שעברה. מומו נסחרת במכפיל 18.2 ובמכפיל עתידי של 10.9, בעוד המכפיל הממוצע לתעשייה עומד על כפול מכך. גם בנתוני הצמיחה עוקפת MOMO את המתחרים עם PEG העומד על 0.53 בממוצע, לעומת 2.43 בקרב המתחרים.

החברה דיווחה על הכנסות מהרבעון האחרון של 2018 בגובה 559 מיליון דולר – עליה של 50% מאותו רבעון בשנה שעברה, ובסך הכל הכניסה בכל השנה 1.95B$ – עלייה של 51% לעומת 2017.

כל המספרים הללו, כאמור, מתייחסים לדור הצעיר בסין בלבד – בסיס גדול, אך בהחלט לא היעד הסופי.

בשנים הקרובות MOMO מתכננת לצאת מגבולות סין, וכמוהBILIBILI  תתרחב בעולם הודות להשקעות המסיביות (320 מיליון ד’ רק מ-TENCENT). גיאוגרפיה היא כמובן לא כל הסיפור, שכן השנים הבאות הולכות להיות קריטיות עבור מי שדור ה-Z הוא הקהל שלו, כשהבוגרים ביניהם יתבססו והצעירים ייצאו לשוק העבודה. בעשור הקרוב מאות מיליונים יפעילו את כוח הקנייה המתגבר שלהם בפלטפורמות שמקבלות צורה בימים אלה, ושתי הסיניות אוחזות בהגה.