משחקים תמיד היו בבסיס ההתפתחות והאינטראקציה האנושית – כדורים ומקלות, לוחות וקלפים, ובהמשך מסכים, ג’ויסטיקים ושלטים – הם משקפים תרבויות ומיתוסים, מייצרים נורמות של התנהגות, מבדרים והם כאן כדי להישאר. פחות ופחות במגרש הציבורי, על השולחן או בחצר הבית, המשחקים מחזקים את האחיזה הדיגיטלית שלהם מדי שנה. במחשבים, בקונסולות ובמכשירים הניידים.

יותר מזה, תרבות הגיימינג מייצרת מומנטום שסוחף איתו תעשיות שפעם נבדלו ואף התרחקו ממנה. מפרסמים גדולים, ערוצי ספורט, חברות תוכנה וקרנות מצטרפים לנחילי הצופים ביוטיוב ובטוויץ’ לתעשייה שצפויה לשבור ב-2019 את מחסום ה-150B$ ובכך להכפיל את עצמה בתוך עשור. חדשות טובות לשחקנים המרכזיים והעולים בשוק, ביניהם אחד השמות הגדולים והוותיקים ביותר, Nintendo (TYO:7974), שנוסדה ב-1889 ונסחרת מאז 1962.

החברה היפנית נולדה בתור חברה לייצור קלפי משחק ובהמשך שלחה זרועות לתעשיות שונות ומשונות, עד שחזרה להתמקד שוב במשחקים ובצעצועים בהצלחה רבה. החלוציות של Nintendo באה לידי ביטוי בקונסולות פורצות דרך כמו Game Boy, Nintendo 64, Game Cube ו-Wii, אך לא פחות מכך, בשל פיתוח משחקים מצליחים שהפכו למותגים מצליחים בשלל פלטפורמות, דוגמת Super Mario, Pokemon, Legend of Zelda ועוד. גם כותרים שהחברה לא פיתחה בעצמה, כמו Tetris, GTA ו-Minecraft זכו בעזרת הקונסולות שלה למעמד על זמני בעולם המשחקים ובתרבות הפופולרית בכלל. בקיצור, אימפריה.

מה כל זה אומר על המניה?

שווי השוק של Nintendo עומד על כ-43B$, אחרי סיום חיובי ל-2018 (השנה הפיסקלית ביפן נגמרת ב-31 במרץ) ועלייה של למעלה מ-20% בשנה הנוכחית. לקראת שנה שצפויה להיות טובה לא פחות, היא נסחרת במכפיל 31, בדומה לאחת המתחרות שלה, Electronic Arts (NASDAQ:EA), הנסחרת במכפיל 29. אך למעשה – וכאן מגיע קושי מסוים בניתוח הציפיות – אין לה מתחרים ברורים משום שהיא חולשת על תחומים רבים. חומרה, תוכנה ובזכות המותגים הפופולריים שלה גם נוגעת בטלוויזיה ובסרטים.

התחזיות של החברה ל-2018 היו די אופטימיות, התממשו ואף יותר מכך, אך לא בהכרח מהסיבות שנצפו לה.

מכשיר חדש של החברה, SWITCH, מכר פחות מ-17 מיליון יחידות (בכ-300$ ליחידה), לעומת 20 מיליון שנצפו לו. על הפער הזה כיסה להיט תוכנה, SUPER SMASH BROS, שעלה על הצפי למכירה של 100 מיליון יחידות עם 118.5 מיליון. בסך הכל, השנה שנסגרה לא מזמן הראתה רווחים של 3.62B$ לעומת 3.87B$ בשנה שקדמה לה, והחברה מדווחת על הכנסות יציבות בארבע השנים האחרונות.

סין, ניידים ופיקאצ’ו

עם זאת, הצמיחה המיוחלת נראית כממתינה מעבר לפינה. התחזיות לשנה הנוכחית היו שמרניות למדי, אך אנליסטים רבים לא קונים את הזהירות וצופים שנה של עליות. הסיבה המרכזית תהיה שיתוף הפעולה הקרוב עם TenCent (NYSE: TME), ענקית הגיימינג, הסטרימינג והבידור הסינית, שצפויה לסלול את דרכה של Nintendo לשוק הגיימינג הגדול בעולם. החברה הסינית מחזיקה בין היתר רשתות חברתיות שצפויות לחזק בפרסום אפקטיבי את הנחיתה של SWITCH בסין ואולי גם לסייע לחלק מהמשחקים לעבור את הרגולציה הקפדנית שהממשלה מפעילה על תכנים.

לצד ריכוז המאמץ בלקוח הסיני, יתכן כי Nintendo סיימה לבדוק את המים של משחקי המובייל ומתכננת כניסה מעשית לשוק.

עד היום, פיתחה החברה ארבעה משחקים בלבד לטלפונים ניידים והשנה צפויים לצאת תחת ידה 2 נוספים, אם יתהדק שיתוף הפעולה עם TenCent, אולי גם יותר.