דיברנו בעבר על תרבות הגיימינג כקהילה הגדולה בתבל, תעשייה שמעבר לפיתוח ומכירת משחקים מתבססת על קהילות מעריצים עצומות, תחרויות E-sports עם סך צופים כמו של גמר ווימבלדון וגיימרים כוכבי-רשת עם עשרות מיליוני עוקבים. תופעת הגיימינג אינה עניין-שולי, מדובר בקהל אדוק, צעיר, כלל-עולמי ועצום (הערכות לשנת 2018 מדברות על 2.2B גיימרים פעילים) אשר צורך תוכן בצורה מאסיבית ושונה.

אנו מדברים על לייב-סטרים-גיימינג. שידור-חי של גיימר משחק, כאשר תוך-כדי הצגת המשחקיות, הוא מדבר עם קהל צופיו. השידורים הללו נותנים לצופים שלהם רמה גבוהה מאוד של הזדהות- צופים אדוקים בלייב-סטרים מתארים את התחושה, בין אם זה ישמע לנו עצוב או מעודד, כתחושה של ביחד, הפגת בדידות.

התחושה האותנטית הזו יחד עם העניין ההולך וגובר בגיימינג הפכו את שידורי הלייב-סטרים פופולרים להחריד בכל-רחבי העולם, ובראש כל הפלטפורמות המספקות את התוכן, ניצב האתר הפופולרי מכולם- Twitch.tv.

עד כמה טוויצ’ פופולרית?

נכון ל-2019, האתר מארח מעל 15 מיליון מבקרים ביום כאשר כל מבקר מבלה בו 95 דקות בממוצע. בשנת 2018 נצפו באתר 560B דקות של תוכן אשר שודרו ע”י 3.4M סטרימרים (שדרנים) ייחודיים, בכל רגע נתון צופים מעל מיליון משתמשים בכ-50 אלף ערוצים שונים, בימי אליפויות ה-E-sports מספר הצופים הממוצע בכל-רגע מזנק ל-4M.

הפופולריות של טוויצ’ צומחת מיום השקתו.

זאת בשל התמקדות בקהל הגיימרים ההולך וגדל כמובן, אך אין זה טריוויאלי שהיוצרים/סטרימרים (ואחריהם הקהל) יעזבו את הפלטפורמה השוקקת ביותר של יו-טיוב. אם-כך, למה הם עושים זאת? ובכן, מילה אחת פשוטה- כסף.

ניתן לכנות את המודל הכלכלי של טוויצ’ ככמעט-שיתופי, מרבית הרווחים שמיוצרים באתר מתחלקים 50/50 בין הפלטפורמה ליוצר. טוויצ’ מציעה אפשרות להרוויח כסף ישירות משידורי הלייב-סטרים, לכל-מי שמוכן לנסות. עם-זאת, התחרותיות בטוויצ’ לא-פחות עזה מזו של יו-טיוב, כאשר כ- 75% מהצפיות בטוויצ’ מגיעות מ-5000 הערוצים המובילים שלה.

אז איפה נכנס הכסף?

בפשטות, מהצופים. זאת דרך שלוש אפשרויות-עיקריות: פרסומות, מנויים ואסימוני-עידוד.

משתמש חינמי צופה בשידורים מלווים בפרסומות, אם ירכוש מנוי לסטרימר/ערוץ מסוים (בין 5$-25$ לחודש) יזכה בשידור נקי מפרסומות ועוד שלל שיפורים קוסמטים לשידור (הסטרימר הפופולרי ביותר בטוויצ’; Ninja, שחקן פורט-נייט, 15 מיליון עוקבים, 50-אלף מתוכם מנויים בתשלום, נקנה ע”י מיקסר של גוגל, ע”פ שמועות בסכום של שמונה ספרות.)

הצופה יכול לרכוש גם אסימוני-עידוד, אותם הוא יכול לתרום לסטרימרים ומשתמשים אחרים. לאחר מתן תרומה תופיע אנימציה משתנה (ע”פ גודל התרומה) הנושאת שמך ע”ג השידור. התרומה היחידה הגדולה ביותר על סך של 50 אלף דולר ניתנה לסטרימר בשם sodapopin בשידור חי. מאז הקמתו, סך ההכנסות של טוויצ’, רק מאסימוני-העידוד, מוערך בין 12M-14M$.

הכסף מהמנויים וכן הכסף מאסימוני-העידוד, מתחלקים חצי-חצי בין טוויצ’ לבין היוצר.

ואיפה המתחרות?

ע”פ דו”ח שעות-צפייה בלייב-סטרים לרבעון השני 2019 של חברת StreamElements (תוכנת שירותי הסטרים הפופולרית-בעולם) זהו הפעם הראשונה שטוויצ’ מציגה ירידה, על-אף-זאת, הרבעון הקודם היה החזק ביותר בתולדותייה. יוטיוב מראה צמיחה לעומת הרבעון הראשון, מיקסר של מיקרוסופט גם נכנסה לתמונה ופייסבוק-גיימינג מתבססת יפה במקום השלישי, אולם, הפער של טוויצ’ מהן ניכר בהחלט.

רבות מההצלחה של טוויצ’ נובעת מהתבססותה המוקדמת בנישת הלייב-סטרים-גיימיג, מרבית הקהל שלה, צופים ויוצרים כאחד, היגר אליה מיו-טיוב. הנהלת יו-טיוב הבחינה בנזילה וגם שמה-פעמיה לרכוש את טוויצ’, אך בשלהי                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               2014, הקדימה אותה אמזון (Nasdaq:AMZN). טוויצ’ נרכשה בסכום של 970M$, שווי החברה כיום מוערך בכ-3.8B$, כיוון שהינה חברת-בת של אמזון, נתוניה לא מתפרסמים בבורסה.

ההצלחה של טוויצ’ על מתחרותייה נעוצה גם בהסכם אינטגרציה מוקדם עם קונסולות-המשחקים המצליחות PS4 ו-XBOX אשר אפשר לשחקנים לשדר בלייב דרך הקונסולות עצמן.

ב-2015 יוטיוב הציגה תשובת לייב-סטרים בשם “YouTube Gaming”, אולם, היא לא הצליחה לצמצם את הפער ולהחזיר את הקהל. בזמן הזה, טוויצ’ כבר הייתה ”הבית של הגיימרים”, אתר הסטרים הפך למעין רשת-חברתית, קהילה של ממש.

כיום, יו-טיוב נמצאת בהליך ארגון מחדש של כלל התוכן והממשק שלה, היא מבינה, אולי הודות למכה של טוויצ’, שהקהל לא בכיס שלה. 

מה זה אומר לנו הלאה?

קשה להגיד האם טוויצ’ תהווה מנוע-צמיחה משמעותי לענקית אמזון, כרגע, היא ממש טיפה באוקיינוס (טוויצ’ מהווה כ0.4% משווי-השוק של אמזון). אולם, טוויצ’ שולטת ביד-רמה על ‘נישת’ הלייב-סטרים בעולם המערבי, והדאטא שעובר בתוך הרשת שלה מתועל לטובת טכנולוגיית הענן ושירותי האי-קומרס של החברה. בנוסף, אם נסתכל על הכפר-הגלובלי שלנו, לייב-סטרים הופך לתופעה ניצחת. הרשת-החברתית הסינית YY צברה 300M משתמשים מאז 2005 והינה מתבססת רק על שידורי לייב-סטרים, כאשר רוב רובו של התוכן ב-YY הוא לא גיימינג (החברה פתחה רשת חברתית נפרדת לגיימינג בשם Hayu). אחד הערוצים שהתחילו לתפוס תאוצה חזקה בטוויצ’ וכבר תופס מקום נכבד בעשרת הגדולים של האתר נקרא (Just Talking/IRL (In-real-life , ערוץ לסטרימרים שמדברים על כל נושא שבעולם- לאו דווקא גיימינג. לייב-סטרים עדיין לא מהווה יריב לשירותי הVOD וכנראה שגם לא יתחרה בהם, אך סביר מאוד להניח שהוא יתחיל לצוץ יותר ויותר בחיינו בעתיד הקרוב, גם אם אנחנו לא גיימרים.