שוק ההזמנות המקוונות (Online booking) התפתח רבות בעשורים האחרונים,כשאחד השינויים הבולטים הינו התהוות שוק הלינה האלטרנטיבית (כגון השכרות בתי קיץ,השכרת דירות לטווח קצר וכו׳).התרומה לשוק זה לא הגיעה מצד השולטות בשוק האונליין בוקינג,כמו אקספידיה (Nasdaq:EXPE) או בוקינג הולדינגס (Nasdaq:BKNG) אלא מחברות פרטיות כמו Airbnb ו-HomeAway (שבעבר נקראה Vrbo )ונרכשה ב2015 ע״י אקספידיה.Airbnb עודנה פרטית ומוערכת כיום בשווי של כ30 מיליארד דולר,והינה הדומיננטית בשוק הלינה האלטרנטיבית.
ב Airbnb תוכל להשכיר בית עשוי עץ במבוק בבאלי,טירה באיסלנד ובית קש באפריקה.מגוון זה מספק חוויה אחרת מזו שהיתה דומיננטית בשוק בעשורים האחרונים של הזמנת מס לילות בחדר בבית מלון מסורתי.התפלגות הנכסים אותה מציעה החברה מורכבת מ35% של חדר מתוך בית שלם,5% של חדר משותף,ו60% בנויים על נכס שלם להשכרה.
החברה יוסדה ב2008 לאחר ששלושת מייסדיה רצו לתפוס את ההזדמנות שנוצרה בעקבות מחסור בחדרים בבתי מלון,במהלך התקיימות כנסים בעיר סן פרנסיסקו.הם השיקו את האתר שלהם,ולאחר צמיחה מואצת השיקו ב2010 את האפליקציה לאייפון,ובקיץ 2011 התרחבו לברלין שבגרמניה כחלק ממהלך של התרחבות גלובלית עם מיקוד בהזדמנות מקוונות ללינה אלטרנטיבית.
החברה המשיכה בנסיקה,כאשר השקיעה בחבירה לחברות המארגנות כנסים,אירחה מעל 100 אלף אורחים במהלך משחקי גביע העולם בברזיל בשנת 2014,והיתה ספקית הלינה הרשמית של האולימפאידה בריו בשנת 2016.
מאז אותו אירוע החלה Airbnb בפעילות בסגמנט נוסף ,במטרה לנסות ולתפוס חלק גדול יותר בשוק ההזדמנות אונליין,כאשר החלה להציע חוויות (local experiences)כגון טיולים מאורגנים ושירותים יחד עם סוגי טיול מומלצים בפעם הראשונה.
Airbnb זיהתה את השווקים המתפתחים כהזדמנות שוק עבור המוצר שלה,וכבר ב2017 השיקה את המוצר הסיני Aibiying,שלמרות הקשיים שניצבים מול חברות זרות בכניסתן לשוק בסין,הצליחה לדווח בשנת 2018 על הגדלת בסיס המשתמשים שלה ביותר מ130% לעומת השנה הקודמת.
הגורילות הגדולות,בוקינג ואקספידיה,מדווחות גם הן על עליה משמעותית יותר במכירות החדרים והדירות האלטרנטיביים מאשר על ליבת העסק שהיתה להם עד כה–חדרי בתי המלון.
נכון לסוף 2018 לחברת Airbnb מעל 6 מיליון מיקומים ברחבי העולם,הנמצאים ברחבי 100 אלף ערים ב191 מדינות.החברה דיווחה על ממוצע של שני מיליון בני אדם הנשארים באחד הנכסים המוצעים באתר,בכל לילה.
לפי מחלקת המחקר של Piper Jaffray, Airbnb צפויה להוסיף למאגרייה עוד מקומות לינה מסורתיים לסל מוצריה כמו מלונות,בעוד חברות מבוססות מלונות כמו בוקינג ואקספידיה יגוונו גם הם וצפויים להוסיף מקומות לינה אלטרנטיבים.
ההזדמנות
הרכישה של HotelTonight שביצעה Airbnb באפריל 2019,היתה עוד צעד מכוון על מנת לחזק אחיזה גם בשוק המלונות,כאשר זיהו שכ90% מלקוחותיה שהזמינו חדר במקום לינה מסורתי,חזרו לבצע הזמנה גם לחדר בבית או השכרת דירה.
המשמעות של נתון זה הינה שהנחת היסוד של החברה נכונה,וכדאי עבורה להציע מקומות לינה מגוונים ככל האפשר.
ההזדמנות השניה מצויה איפה שאין,כלומר היכן שאחוז החדירה של שוק ההזמנות המקוון הינו נמוך.לפי דוח התיירות והטיול העולמי (World travel and Tourism Conuncil) צפויה המשך צמיחה בשווקים אלו עד 2030.
Airbnb דיווחה על צמיחה בהודו בהזמנות אונליין בשיעור של 52% לעומת אותה תקופה בשנה שעברה,ובסין דיווחה עליה של 106% של אותו הפרמטר.
החברה שמה למטרה את דור המילניאלז כשוק עיקרי,כשבסין ישנם מעל 400 מיליון בני אותו הדור,ומעל 410 מיליון בהודו לבדה.המילינאלז מאופיינים כדור המתמצא במסחר האלקטרוני,ומסומנים כאדפטיבים למגמת הלינה האלטרנטיבית ולמוצרי ה״חוויות״ אותה הוסיפה Airbnb לסל מוצריה.
חברת TripAdvisor הינה בעלת דריסת הרגל המשמעותית ביותר באותו שוק ״חוויות״,שאותו סימנה Airbnb ככדאי בהתרחבותה מעבר לדירות להשכרה.מגוון כמו מלונות ואתרי לינה מסורתיים,יחד עם המלצות למסעדה או לטיול מאורגן הם עיקר משימתה של Airbnb בימים אלו כשעומלת על הרחבת ההיצע ללקוחותיה.
טייק אווי
מרכיב הלינה האלטרנטיבית נמצא בצמיחה מואצת וצפוי להוות מרכיב מרכזי בתעשיית ההזמנות המקוונות.
בהינתן הזדמנות השוק במדינות בהם אחוז החדירה נמוך,יחד עם סגמנט הטיולים המאורגנים יטיב עם המנהיגה של הלינה האלטרנטיבית הלוא היא Airbnb.החברה צפויה להמשיך ולהוסיף למאגריה גם מלונות מסורתיים לטובות היצע של מגוון הזדמנות רחב יותר יחד עם מאגר ״חוויות״ על מנת להקיף את צרכי הלקוח בצורה הטובה ביותר.החברה צפויה להיות מונפקת ולהפוך לציבורית במהלך 2019,ונראת כחברה מבטיחה בשוק צומח.