מלחמות סחר, מלחמות סביב הברקסיט בבריטניה, מלחמות על הרכבת הממשלה.. כל אלה ממלאות את אתרי החדשות ומעסיקות אנשים מרקעים שונים וקבוצות שונות ברחבי הגלובוס.

אך מלחמה אחת, מאחדת בין כולנו, המשקיעים.

מדובר כמובן במלחמת התוכן, או, מלחמת ההישרדות של חברות הכבלים ו-Netflix..

כדי לפשט – Netflix הייתה פורצת הדרך, חלוצה, והראשונה להבין שעל גבי תשתיות שהונחו זה מכבר על ידי חברות הכבלים והאינטרנט, היא יכולה להציע למשתמשים תוכן שנעשה, גם הוא, על ידי חברות אחרות. את התוכן היא השיגה באמצעות חוזים עם ענקיות כמו Disney, WarnerMedia, מארוול ועוד, ואת השירות עצמו הציעה באמצעות שימוש באינטרנט שבין כה וכה מותקן בכל בית. כך צמחה Netflix ושטה קדימה עם מודל עסקי פשוט למדי. מה שהיה טוב למשתמשים וזכה לכינוי “Cutting the cord“, היה טוב לNetflix, ונניח שבשעתו היה טוב גם ליצרניות התוכן שהמוצר שלהן קיים בכל מקרה, ויכלו להרוויח ממנו גם דרך אפיק פחות מסורתי מחברות הכבלים. הטוב והסינרגיה נמשכו מספר שנים. עד שיום אחד – לא.

הסיבה לשינוי נבעה מכך שאותן יצרניות תוכן, חברות ענק ששולטות בשוק ביד רמה, ראו כי טוב והבינו שאין סיבה שעל חשבונן, מישהו אחר יגזור קופון. כך, לאט-לאט עבדו חברות כמו Disney על פיתוח פלטפורמות זהות, תוך שהן שומטות את הקרקע היציבה והפורייה מתחת לרגלים של Netflix. מבחינתן, הן בסך הכל לקחו חזרה את מה ששלהן, כדי להגשים את תכלית החברה – השאת רווחים. ואין הרי השאת רווחים טובה יותר, כשהמוצר כבר שייך לך.

מהלכים אלה הכניסו את Netflix למוד הישרדותי. Netflix, שידעה שיגיע היום בו תצטרך להשתכלל, לא ידעה שתאלץ ממש להילחם על קיומה. החברה החלה לפתח תוכן בעצמה, כשהיא מלקקת את הפצעים שנפערו בשל חטיפת התוכן שהקהל כה אהב ושמצא אצלה בית.

התוצאה בעבורנו, ציבור צרכני התוכן, היא שבקרוב מאד נמצא את עצמו בוחנים חלופות.. ואם בעבר בשוק הישראלי האופציות היו יס או הוט, כשעם השנים קיבלנו חברות נוספות כמו סלקום TV וNetflix, בקרוב השאלה תקבל ממד נוסף. במהלך החודש צפויה להיכנס לפעילות מלאה פלטפורמת ושירות הסטרימינג של Disney, שנקראת Disney+, פלטפורמה לESPN, שמצטרפות לHULU שקיימת זה מכבר.

נוסף על כן, גם Apple וFacebook עומלות על פיתוח תוכן שיכנס לפלטפורמות סטרימינג מבית, ואליהן מצטרפים גם תותחים כבדים יותר מתחום התוכן כמו AT&T שמחזיקה את WarnerMedia, שמחזיקה את HBO, AmazonPrime וComcast..

התנהלות שוק המדיה והתנועתיות בו, מעלה שאלות עליהן רק הזמן ישיב, אך מעבר למי תצא כשידה על העליונה ומי יזכה באהבת הקהל, שאלה נוספת היא כיצד “גזירת החוטים” תשפיע על כל אחת מהחברות. כי גם כשהמהלך הוא מתבקש ובלתי נמנע, יש להן Skin in the game גם בצד השני. אז אל תתנו לקידמה לבלבל אתכם, ענקיות המדיה אמנם מאמצות לחיקן את העתיד, אך לא רוצות לראות אותו מגיע כל כך מהר..

ונסביר-  כפי שהוט ויס רבו על תוכן בימים שרק שתיהן שלטו בשוק הישראלי, ושתיהן התחרו על הסדרות שישיגו את רישיון הקרנתן, גם לחברות הכבלים האמריקאיות יש הסכמי שידור עם יצרניות התוכן, ששוות לא מעט כסף בעבור השניות. כך יוצא כי חברות אלה שנכנסות לתחום הסטרימינג הבוער מתמחרות את השירות בהתאם למודל שישמור עליהן רווחיות, כשיש קשר אמיץ בין הכנסותיהן מחברות הכבלים במצב הנוכחי. התמחור, בפשטות, הוא חישוב של מה יש לאלה להרוויח, או להפסיד, אם הלקוחות כולם יזנחו את שירותי הכבלים המסורתיים ויעברו לסטרימינג.

מה בעתיד?

חברת Disney, שנחשבת לחוד החנית ביצירת תוכן, השיקה את שירות הסטרימינג שלה ב12 לנובמבר. נכון להיום, לחברה שירות סטרימינג בשם HULU לו 28 מיליון משתמשים. מעבר לאיסוף התוכן הקיים ויצירת תוכן חדש, פנתה החברה לשיתוף פעולה מעניין עם ענקית התקשורת, Verizon. בהתאם לשיתוף הפעולה, ייהנו לקוחות Verizon שנמצאים בתוכנית UNLIMITED למנוי שנתי לשירות הסטרימינג Disney+. מהטבה זהה ייהנו גם מצטרפים חדשים לשירות האינטרנט של Verizon. שיתוף פעולה דומה היה בעבר בין חברת טי מובייל לNetflix. המהלך אינו פורץ דרך ובסך הכל מהווה הטבה של 7$ ללקוחות Verizon, אך בעבורה לא מדובר בניסיון למשך לקוחות חדשים, אלא יותר להשאיר את הלקוחות הקיימים ולהביא למצב בו ישנם שדרוגי תכניות לתוכנית הUnlimited. עם זאת, בעבור Disney, מדובר דווקא בזכייה בג’ק פוט. שירות הסטרימינג של החברה יקבל חשיפה ל-50 מיליון משתמשיה של Verizon (שכבר היום נמצאים בשירות הUnlimited), ומדובר בחשיפת ענק over-night בהתחשב בכך שמתחרתה הישירה למשל, Netflix, יש סך של 60 מיליון משתמשים בארה”ב.

אך עובדה זו היא חרב פיפיות בשביל חברת Disney. כאמור, החברה מפיקה רווחים מהתוכן ומהסדרים מול חברות הכבלים בין היתר. כך יוצא כי גזירת החוטים והתנתקות מהכבלים שעתידה לתפוס תאוצה במציאות החדשה, תפגע במידת מה בDisney שנכון להיות גוזרת קופון של 16$ על כל מנוי כבלים. המכלול עליו Disney גוזרת קופון זה, מורכב מערוצי הספורט (ESPN) על סוגיו, ערוצי Disney, FX, נשיונאל גיוגרפיק ועוד. על כל מנוי סטנדרטי של חברת הכבלים, מקבלת Disney 16$ חודשיים.

נכון להיום, מתוך 16$ שמקבלת Disney משירותי הכבלים המיושנים, 9$ מיוחסים לערוצי הספורט שבבעלותה. החברה מרוויחה גם מפרסומות שרצות על ערוצים אלה סכומי עתק, שכן מדובר בשירותי LIVE. לפיכך, בין שלושת שירותי הסטרימינג שמציעה Disney, אחד מהם הוא ESPN+, אך גם הוא אינו כולל את כל שידורי הספורט. חברת Disney אינה ממהרת לראות את העולם הולך למקום ללא כבלים. בשביל חברת Disney שירות הסטרימינג היום הוא לא יותר ממקור רווח שולי, שמנצל מוצרים מניבים קיימים עליהם גורפת החברה רווחים כבר שנים (התוכן עצמו, כמובן). החברה מודעת לכך שמעבר לשירות כולל שיציע את שלושת הסטרימרים שלה תחת קורת גג אחת, או הרחבת שירות ESPN בסטרימר במחיר למשל של 10 דולר, עדיין לא ייתן לה את מה שנותנים של 89 מיליון לקוחות חברות הכבלים, שבין אם אוהבים ספורט או לא, מכניסים לה לכיס 9$ חודשיים למנוי.

ואיך תושפע המתחרה הישירה?

אז מי שתושפע הכי פחות מהעברת התוכן שלה לערוץ הסטרמיניג על חשבון מנויי הטלוויזיה המסורתית היא AT&T. ענקית התקשורת והסלולאר החלה לסלול את דרכה לתוך עולם התוכן והסטרימינג באמצעות מהלך מנצח – רכישת יצרנית התוכן והספורט WarnerMedia. חברה זו, מחזיקה בעצמה בHBO וCW ורשתות רבות אחרות. נכון ליום זה, וכבר תקופה ארוכה, מציעה החברה את שירותי התוכן של HBO כשירות נפרד עם אפליקציה ייעודית. על שירות זה, גובה החברה סכום זהה לסכום שגובה Netflix – 14.99$. לשירות כ-35 מיליון משתמשים פעילים שבעבור רובם מדובר בתוסף על גבי הכבלים המסורתיים. נוסף על כן, גוזרת החברה רווח של 6.5$ על כל מנוי כבלים. החברה הבינה שאין לה הרבה מה להפסיד ממעבר זה, והחליטה להשקיע משאבים רבים כדי להפוך את שירות הסטרימינג שלה לאטרקטיבי ביותר, גם על חשבון קניית תוכן אהוב ומוכר כמו המפץ הגדול וחברים.

היעד – 80 מיליון משתמשים, 50 מיליון מתוכם בארה”ב, עד שנת 2025.

שירות המקס של HBO נמצא בתחילת התהליך אך החברה מכוונת למקמו כמוביל על ידי הפיכתו, עם הזמן, גם לשירות לייב של ערוצי החדשות וערוצי כבלים נוספים שנמצאים בבעלות החברה. אתמול פרסמה החברה את מחיר השירות החדש שיוצע בארה”ב החל משנת 2020. התמחור קלע לתחזיות השוק ועומד על מחיר זהה לשירות HBO הקיים היום. ההנחה היא שבקביעת מחיר זה, תצליח החברה ביתר קלות להעביר מנויים אלה לשירות החדש והמשודרג. אם תצליח החברה להגיע ליעד שהציבה לעצמה, אין ספק שנטישת הכבלים המסורתיים תטיב עמה שכן מבחינת התוכן אין ספק שהיא בעלת מוצר מנצח, ואילו מבחינת המחיר, מדובר בהכנסה שגבוהה פי 2.5% מזו שמקבלת החברה היום מספקיות הכבלים.

לסיכום

 ל Disney וAT&T מתחרות נוספות, ביניהן Netflix, Apple, Facebook וComcast, ואת הקרב על הפסגה יכריע רק פרמטר אחד – אהבת הקהל.

התחרות לא תהיה קלה, ואנו צופים תנודתיות בשוק בשנים הקרובות. מדובר בחברות רווחיות שיכולות להשקיע סכומים לא מבוטלים כדי לנצח, והמהלכים הצפויים כבר נותנים אותותיהם בדוחות הכספיים ומחירי המניה של החברות. אך מה שברור לכל הוא שעם כל החלופות, מחסור בתוכן לא יהוו בעיה עבורנו קהל הצופים.