אקרובט, InDesign, Illustrator וכמובן Photoshop. הכלים ששינו את עולם העיצוב יוצרו על ידי לא אחרת מענקית התכנה Adobe.

לא די בכך, ישנו שיקול נוסף שגורם לנו להאמין במניית החברה – מטרתה להיות מובילה בתחומה במצבי שוק משתנים, לא לפחד משינויים ושאיפותיה לחדור לתחומים חדשים גם לאחר 38 שנות פעילות.

לפני כמעט 35 שנים, חתמה החברה על חוזה ל-5 שנים עם אפל שנועד לאפשר לפוטושופ לפעול על מחשבי ה-Mac. לימים, יחשב החוזה להתקשרות העסקית החשובה ביותר וזו ששמה את החברה על המפה והפכה אותה לסטנדרט עבור כל מעצב באשר הוא. במהלך השנים יצרה סל שלם של תוכנות עיצוב מתקדמות שעולם העיצוב לא יכול בלעדיהן.

בדוחות הכספיים לרבעון האחרון של שנת 2019 הציגה החברה מספרים מרשימים. החברה ממשיכה להכות את התחזיות גם ברבעון הנוכחי כשהיא מציגה רווח של 2.29$ למנייה כאשר הצפי עמד על 2.25$. לאור העובדה שמדובר במגמה שאינה פוסקת, יצאנו לבדוק – למה הגרף של אדובי נראה ככה?


 

מה כל כך מיוחד בחברת תכנה?

בואו ניקח חברה שאינה מבוססת תכנה, לצורך העניין מפעל מחשבים. מדובר בחברה בה ליבת הפעילות העסקית היא יצור מחשבים ומכירתם. על מנת לפשט- גם לאחר שהחברה פיתחה את המחשב (הרי הוא המוצר שלה), עבור כל הכנסה תצטרך החברה לייצר מחשב. תמיד. בהסתכלות חשבונאית, ‘עלות המכר’ לא תוכל לרדת מתחת לרמה מסוימת כי תמיד צריך לייצר מוצר פיזי נוסף בכדי לייצר הכנסה.

בחברה מבוססת תכנה, המודל הוא שונה. כמובן שתחילה יש לפתח תכנה טובה אשר יוצרת תועלת עבור הלקוח ובעלת יתרון תחרותי, ולאחר שעשתה כן, המכירה הבאה אינה דורשת עלות ישירה נוספת. זו הסיבה שחברה מבוססת תכנה יכולה לצמוח ולהתפשט בקצב מהיר בהרבה מחברה ‘רגילה’.

שני שינויים, עיקרון אחד.

הפרה החולבת של אדובי היא ללא ספק השליטה בפיתוח, שיווק ומכירת תכנות העיצוב המוכרות שלה, שם היא לא פחות מ-Market Leader. אך אדובי לא הסתפקה בכך ולמעשה שדרגה התאימה את עולם התכנה שלה לעולם המודרני. השינוי הראשון שעשתה החברה בשנים האחרונות הוא במודל המכירות. אדובי הפסיקה עם המודל של מכירת התכנה ללקוח ועברה למודל של SAAS Software as a Service. על פי מודל מכירות זה החברה גובה דמי מנוי חודשיים ובתמורה מספקת שירות הכולל את התכנה ושירות ענן שפותר את הלקוח מהתעסקות בגיבוי ומעבר פיזי של קבצים (בדיסק און קי למשל) בין מחשבים שונים, הכל פשוט בענן.

אך לא פחות חשוב מכך, חשוב להכיר את מנוע הצמיחה החדש שלה שתופס תאוצה במיוחד בשנה האחרונה. מדובר במוצר ששמו – Digital Experience. שירות זה הוא סל כלים שפיתחה החברה ואשר מספק ללקוחותיה לנהל את כל היכולות השיווקיות של הפירמה בעולם הדיגיטלי. השירות מקיף בהחלט ומספק יכולות פיתוח קמפיין, עיצובו והפצתו וכמובן את היכולת לנתח את הנתונים שנאספו בזכותו (חלק קריטי בשיווק בעולם מקוון).

אמנם מדובר בשוק רווי תחרות. כשבין השחקניות המרכזיות ניתן למצוא את לא פחות מענקיות הרשת פייסבוק וגוגל, אך אדובי שהיא חברה מבוססת לא פחות ביצעה לאחרונה רכישות בשווי של מעל 7 מיליארד דולר בכדי להרחיב ולשפר את יכולותיה הספציפיות ב-Digital Experience. אסמכתא נוספת שלא מותירה שום ספק שאדובי בכיוון הנכון הוא ששתי חברות ענק הצטרפו לשירות, קוקה קולה ו-3M. מיותר לציין שאלו שתי חברות ענק עם תקציבי פרסום עצומים והן בוחרות לעצמן רק את הטוב ביותר. הנהלת החברה הציבה לעצמה לפתח את השירות החדש בכל הכוח וצופה לו צמיחה של 25% בשנה הקרובה.

העיקרון שאדובי דוגלת בו הוא חדשנות, כך היא לא נחה על זרי הדפנה כאשר היא מובילה בשוק תכנות העיצוב או בכל תחום שהוא, אלא כל הזמן עסוקה בלפתח את הדבר הבא, לא סתם, גרף המנייה נראה כך ולהערכתנו צפוי להמשיך מעלה.