הבטרייה שמשנה את העולם

הבטרייה שמשנה את העולם

הצעד הבא של כלי הרכב החשמליים?

מהפכת הרכב החשמלי כבר איתנו. עד לפני כמה שנים, מכונית חשמלית נתפסה כמכונית נישה, שאינה מתאימה לרוב הצרכנים. אבל חברות כמו טסלה (NASDAQ:TSLA) לקחו את הקטגוריה, הפכו אותה לאופנתית – ונראה שהיום שבו כולנו ננהג ברכב חשמלי הולך ומתקרב.

מצד שני, עם האימוץ המתגבר של כלי רכב חשמליים, גדלה גם המודעות לחסרונותיהם הנוכחיים. כלי הרכב האלו נדרשים לזמן טעינה רב, הטווח שלהם מוגבל יחסית בהשוואה לרכבי בנזין או דיזל, ואורח חייהם קצר בערך בחצי משל כלי הרכב הרגילים. המגבלות הללו הציתו מרוץ של ממציאים – במטרה למצוא את פריצת הדרך שתאפשר אימוץ המוני של כלי רכב חשמליים.

המוצק שישנה הכל

כרגע, נראה שהעשור הקרוב יסמן את השינוי המהותי ביותר בתולדות הרכב. מנועי בנזין ודיזל, שהניעו אותנו במאה השנים האחרונות, הגיעו לסוף חייהם ואלטרנטיבה חדשה עומדת באופק. המרוץ לפריצת הדרך שתעביר אותנו לעידן הבא של ניידות נמצא בעיצומו.

חברת קואנטומסקייפ (NYSE:QS) שטוענת שמצאה את הפתרון, היא אחת החברות שנמצאות במצב הכי טוב במירוץ להוביל את השינוי. החברה האמריקאית, שהונפקה על ידי גולדמן סקס ומורגן סטנלי, מפתחת סוג חדש של סוללה המכונה “סוללת מצב מוצק”, ובאנגלית “Solid State Battery”.

נכון לעכשיו, כלי רכב חשמליים משתמשים בסוללת ליתיום-יון נוזלית. היא מורכבת מאנודה וקתודה מסיליקון, ש”מתקשרים” באמצעות פריקה של אלקטרונים דרך אלקטרוליט נוזלי. זהו אותו סוג של סוללה שתמצאו במחשב הנייד שלכם.  לפי קואנטומסקייפ (NYSE:QS), סוללות הליתיום-יון הגיעו לגבול כמות האנרגיה שהן יכולות להחזיק. הסוללה החדשה, עליה החברה מחזיקה פטנט, פותרת את זה בכך שהיא נפתרת מהאנודה, ומחליפה את האלקטרוליט הנוזלי באלקטרוליט מוצק קראמי ומפריד מוצק (לכן הוא מכונה מצב מוצק). החברה מעריכה שלטכנולוגיה הזו יש פוטנציאל להכפיל את כמות האנרגיה שסוללה יכולה להחזיק (פי 2) והמשמעות עבור כלי רכב חשמליים הוא טווח נסיעה ממוצע כפול. כמו כן, מכיוון שלאלקטרודות לוקח פחות זמן להגיע לקתודה, הסוללה יכולה להטען הרבה יותר מהר. זמני טעינה של פחות מ-15 דקות מסוללה ריקה ל80% זה תרחיש ריאלי.

QuantumScape Battery Showcase

סוללה מסוג זה עשויה גם להוריד את עלויות הייצור מכיוון שיש פחות חומרים המעורבים בה. המשמעות היא עלות כוללת נמוכה יותר של הרכב החשמלי וירידה במחירים לצרכן. בנוסף, סוללה כזו אינה דליקה, ויש לה חיי מדף ארוכים יותר בהשוואה לסוללות הנוכחיות שלנו.

כרגע, קואנטומסקייפ (NYSE:QS) היא החברה העצמאית היחידה שמטפחת סוללה מסוג זה. היא כבר חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם פולקסוואגן (VOW3.DE). זו הכריזה שהיא מתכננת לשווק חלק מכלי הרכב שלה עם הסוללות של קואנטומסקייפ עד 2025.

מצד שני, המתחרות מגיעות ומהר. יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה (NYSE:TM) כבר הכריזה שהיא עובדת בעצמה על סוללה דומה ומתכננת לשווק אותה עם כלי הרכב שלה כבר ב-2025. היא אף מתכננת להשיק פרוטוטיפ עוד השנה.

נתונים פיננסיים חשובים

10/03/2021 נתונים
53.25 מחיר מניה בדולר
19,492 שווי שוק במיליון דולר
12 חוב פיננסי במיליון דולר
52 מחיר יעד ממוצע
2 המלצות קניה
2 המלצות החזק
1 המלצות מכירה

נתונים מBloomberg

 

כתיבת תגובה