תעשיית הרכב החשמלי מאיצה למאה – ומי המניה שמסתמנת כמנצחת?

תעשיית הרכב החשמלי מאיצה למאה – ומי המניה שמסתמנת כמנצחת?

עד לפני כמה שנים, שוק כלי הרכב החשמליים היה נישתי והיה בו מספר קטן מאוד של דגמים. רוב היצרניות הוותיקות הזניחו אותו, לא שמו לב למהפכה שעומדת להתרחש והסתפקו, אם בכלל, בכלי רכב היברידיים עם מנוע משולב (זה מזכיר את מה שקרה למשל לנוקיה, שהדחיקה את האייפון והאנדרואיד, ונעלמה משוק הסלולר במהירות שיא).

גרף 1

ענף הרכב סבל בעשורים האחרונים מתנודתיות חריפה ועבר קונסולידציה משמעותית. במשבר 2008, מספר יצרניות רכב אף הגיעו לסף חדלות פירעון וניצלו רק בזכות התערבות ממשלתית. מצבן הקשה של יצרניות הרכב הוותיקות, אפשר ליצרניות חדשות לבנות מודל כלכלי חדש ודינאמי, מבוסס על כלי רכב חשמליים, שעזר להן לצמוח על חשבונן של היצרניות הוותיקות.
גרף 2

כרגע, המהפכה רק בתחילת הדרך. על פי אתר “STATISTA” בשנת 2020 נמכרו בעולם כ-77 מיליון כלי רכב חדשים, ושיעור כלי הרכב החשמליים עמד על כ-4%, רובם של יצרניות חדשות שנכנסו לתחום. עם זאת, בהתחשב במשבר האקלים ובמדיניות הממשלות בעולם, התמונה צפויה להשתנות. היצרניות הוותיקות הבינו שהן לא יכולות להמשיך ולהתעלם משוק צומח זה, והודיעו על תוכניות משמעותיות להגדלת היצע הדגמים החשמליים שלהן. אז מה צפוי בעתיד?

הנה כמה מסקנות חשובות שעלו ממחקר שוק שביצע באחרונה בית ההשקעות “Piper Sandler”, חלק מהמסקנות הפתיעו גם אותנו…

  • בית ההשקעות מעריך כי עד לשנת 2030, כ-45% מכלי הרכב החדשים שיימכרו יונעו באמצעות מנוע חשמלי.
  • בשנת 2040, נתח השוק של כלי רכב חשמליים צפוי להגיע לכ-94%!
  • סין ואירופה צפויות להוביל את המעבר לכלי רכב חשמליים. נכון להיום, שיעור המכירות של כלי רכב חשמליים חדשים באירופה נאמד בכ-10% ובסין בכ-8%. בארה”ב הוא עומד על כ-3% בלבד.
  • היצרניות החדשות שמתמחות בכלי רכב חשמליים, צפויות להשיג נתח שוק משמעותי על חשבון היצרניות הוותיקות. מבין היצרניות הוותיקות המחקר מציין לטובה את פולקסווגן, את ג’נרל מוטורס ואת יונדאי ומציין לרעה את יצרניות הרכב היפניות.
  • המסקנה המשמעותית של המחקר, היא שטסלה תמשיך להיות יצרנית כלי הרכב החשמליים המובילה בעולם – ולכן המניה שלה היא ההשקעה המועדפת על החוקרים מבין השחקניות בענף (למרות שהם צופים כי המחצית השנייה של 2021 תהיה מאתגרת בעבורה).

הנה כמה גרפים מרתקים מהמחקר:

  1. שיעור מכירות כלי הרכב החשמליים מתוך סך המכירות:
    גרף 3
  2. שיעור מכירות כלי הרכב של טסלה מתוך סך המכירות
    גרף 4
  3. שיעור מכירות דגמי טסלה מתוך סך מכירות כלי רכב חשמליים:ניתן לראות כי יש ירידה מסוימת, שנגרמת מגידול במספר הדגמים המציעים הנעה חשמלית, אבל סביר שלירידה אין משמעות שלילית שכן כמות הרכבים החשמליים צפויה להמשיך לצמוח בשיעורים גבוהים מאוד. נתח השוק של טסלה יקטן בתוך הקטגוריה, אך כמות כלי הרכב שהיא תמכור צפויה להמשיך ולצמוח.

    גרף 5

  4. בארה”ב – טסלה שולטת בשוק החשמלי ומחזיקה בנתח שוק של כ-73.4%! היצרנית הבאה אחריה היא שברולט שמחזיקה בנתח שוק של כ-1% בלבד:
  5. בקטגוריות היוקרה של כלל כלי הרכב, דגמי טסלה תופסים מעמד מוביל. נתח השוק שלה ב-12 חודשים נאמד בכ-9.2%, הממקם אותה במקום הרביעי אחרי היצרניות הוותיקות: לקסוס, מרצדס וב.מ.וו
  6. מודל 3 של טסלה הוא רכב היוקרה הנמכר ביותר בארה”ב וב-12 חודשים נמכרו יותר מ-91 אלף כלי רכב מדגם זה. הדגם ES של חברת לקסוס הבא אחריו, נמכר בכ-44 אלף דגמים בלבד.
    גרף 8
  7. מה קורה בסין? טסלה מכרה ב-12 חודשים 198,489 כלי רכב חשמליים חדשים, יותר מכל יצרן אחר, נתח שוק של כ-16.6% מסך כל מכירות כלי הרכב החשמליים בסין.

    אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ השקעות בידי יועץ השקעות בעל רישיון עפ”י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. החברה מחזיקה ו/או עשויה להחזיק ו/או למכור במסגרת פעילותה השוטפת, ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים של החברה הנסקרת, והיא עשויה לקיים קשרים עסקיים נרחבים ומגוונים עם החברה הנסקרת, למועד מסמך זה ו/או במועדים אחרים, הכל כמפורט לעיל ובין היתר משום כך ולאור האמור לעיל עשוי להיות לחברה ו/או נושאי המשרה שלה ו/או מנהליה ו/או עובדיה ו/או מי מטעמה עניין אישי בנכסים ו/או בחברות ו/או בניירות הערך המוזכרים בכתבה. אין בתשואות העבר כדי להבטיח תשואות דומות בעתיד.

כתיבת תגובה