כשנתקלנו בראשונה במניית חברת (NASDAQ:ROKU) Roku, שעלתה 423% מתחילת שנה, ניסנו להבין על מה כל המהומה. בסך הכל, מדובר באביזר שמאגד תחת בית אחד את שירותי הסטרימרים השונים ומאפשר גישה קלה יותר לתוכן שמפוזר בכל עבר.

דה פקטו, מציעה החברה באמצעות מגוון מוצריה, תוסף שהופך את הטלוויזיה ה”רגילה” שלנו, לSmart TV מבלי ההוצאה הכספית שכרוכה בשדרוג המכשירים הקיימים בבית.

נשמע מיותר? גם לנו. אבל מניית החברה מתנהגת כאילו מדובר בפיתוח שהעולם לא יכל לחכות שיגיע.

ניסינו להתחקות אחר פעילות החברה ולהבין אם יש דברים בגו. הואיל ולא הגענו להסכמה פה אחד, ניתן לכם לשפוט את זה..

מי היא Roku?

Roku היא חברה שמאז שנת 2008 מוכרת שלושה מוצרים עיקריים בעלי פונקציות זהות עם שינויים מסוימים שמחיריהם נעים בין 30$-100$ בהתאמה. להבדיל מחברות עם מוצר ושירות שונה, Roku חיפשה לייצר מוצר שהוא User friendly, שאינו מתוחכם ומנגיש את שירותי הסטרימינג השונים (Netflix; Hulu; PrimeTV; etc.) בנוסף למגוון רחב של ערוצים נוספים ותוכן ייחודי. את התוכנה של החברה ניתן לקנות דרך רכישת אחד מהסטרימרים שלה אך ניתן למצוא אותה גם מותקנת על טלוויזיות של יצרנים מסוימים שקנו מRoku רישיונות, כמו טושיבה והייסנס למשל. החברה ביקשה ליצר אביזר פשוט וקל לשימוש, שמותאם למרבית האנשים שאינם אוהבים לערב בפעולות הפשוטות שלהם כמו צפייה בטלוויזיה הליך חשיבה מורכב מדי, והצליחה.

בסך הכל, מדובר במוצר במחיר שווה לכל כיס, ונוח להפעלה. תוך השימוש בRoku, המעבר בין Netflix, Amazon, Spotify, Disney, וכו’ נעשה תוך דפדוף “בערוצים” (להביל ממעבר בין אפליקציות ומבלי הצורך לעבור כל פעם בתפריט מרכזי). כמובן שאת המנוי לכל אחת מאלה נדרש הלקוח לקנות בנפרד, אך אין עליו לחפש את התוכן בו הוא חפץ בכל אחת מהן באופן פרטני. Roku מאפשרת לצופה להשתמש בשורת החיפוש הכללית ולקבל הפנייה ל”ערוץ” סטרימינג חיצוני. אם תוכן מופיע במספר שירותי סטרימינג שונים, Roku יראה את המחירים של התוכן בכל אחד מהם, מהנמוך לגבוה. נוסף על כך החברה בשיתוף פעולה עם ערוצים רבים מציעה למחזיקי המוצר גם תוכן חינמי מסוגים שונים, ומציעה בתוך השימוש במערכת ההפעלה הייחודית שלה גישה למאות אלפי תכנים כמו סרטים וסדרות, חלקם חינמיים וחלקם בתשלום.

למגוון הערוצים המובנים ניתן להוסיף ערוצים נוספים, חינמיים או בתשלום, כשהליך החיפוש והשיטוט בין כל אלה מתאפשר דרך חיפוש ג’אנר, כותרת, שחקנים, ואפילו משפטים מפורסמים מסרטים או סדרות. גם בלי מנוי לשירות סטרימינג כמו Netflix, התוכן החינמי כולל ערוצי סדרות וסרטים כמו ABC ,NBC ועוד. הצפייה באלה תלווה בפרסומות, אך להבדיל מצפייה בממיר מסוגו של עידן+, ניתן לעצור ולהריץ אחורה וקדימה, כמו גם ליהנות מספריית VOD. מעבר לכך, לRoku ערוץ משלה שכולל תוכן פופולארי שמקורו ברשתות השידור הגדולות, בחינם. Roku היא אינה היחידה עם מוצר מסוג זה, אך היא בהחלט המובילה בשוק.

מה שעוד הופך את Roku למעניינת נעוץ בעובדה שמדובר באביזר קטן שניתן להעביר ממקום למקום, ממכשיר למכשיר, וכל שנדרש הוא חיבור אינטרנט. כך גם תוכלו לקחת את הסטיק הקטן למלונות או בית של חבר, לסאבלט ארוך או סתם לחדר השינה כשהטלוויזיה החכמה בסלון. למעשה, התכנים, המינויים והדאטה עוברים מהטלוויזיה בסלון לכיס הקטן.

הכל טוב ויפה אך עדיין הנתונים אינם שופכים אור על המהומה הגדולה סביב החברה. ובכן, לנתונים אלה מצטרפים נתונים נוספים שבאמצעותם ניתן לקבל תמונה קצת שונה. במספרים: בארה”ב של שנת 2019 חיים 327 מיליון תושבים שמרכיבים 119 מיליון בתי אב, בקירוב. מספר הטלוויזיות החכמות נכון להיום הוא 102 מיליון. נדמה כי המספרים קרובים אך אל לנו לשכוח כי במרבית הבתים בארה”ב מותקנת יותר מטלוויזיה אחת, ולפיכך מדובר בשוק רחב שניתן לנצלו להפקת הכנסה.

המערכת של Roku מציעה אמנם את שירות ה”“Smart TV בהשקעה נמוכה, אך באיכות מאד גבוהה, מה שלא ניתן להשיג על ידי צפייה ושימוש בטלוויזיות באיכות ושעלות נמוכה.

וכשטלוויזיה נחשבת ל”אוכל מנחם” ולהיסטוריה יש נטייה לחזור על עצמה, עלינו להסתכל אחורה ולהפיק לקחים גם מהמצב האקונומי, או במילים אחרות – המיתון האחרון.

אז, בשנת 2008, כששוק ההון היה במשבר כמו גם הכלכלה האמריקאית בכללותה, כוכבת אחת נשארה איתנה, והיא Netflix. באופן לא מפתיע נדמה שRoku היא הNetflix של שנת 2020, כשניתן להשתמש בה כמכלול שלם של שירותים היא אולי אפילו טובה יותר. שכן, כפי שצוין לעיל, אם מיתון יכה בארה”ב, ככל הנראה טלוויזיות יקרות יהיה הקנייה האחרונה של הבית האמריקאי הממוצע שיחפש לחסוך. זאת ועוד, בתקופות של מיתון הנטייה היא להישאר יותר בבית, ולכן הבילוי המשפחתי בחוץ יכול שיוחלף בצפייה בסרט עם המשפחה או בינג’ של סדרה שלמה.

נכון להיום לRoku יש 32.3 מיליון חשבונות משתמשים, כשהמשתמש הממוצע צופה ב3.4 שעות תוכן ביום. מלחמת התוכן האמריקאית גם היא אינה מפחידה או מאיימת על Roku, לאור העובדה שעל כל מנוי חדש שנרשם לאחד מהשירותים החדשים תוך שימוש במוצר שלה היא גוזרת קופון. נוסף על כך, כל שירותי הסטרימינג השונים שירצו להגדיל את החשיפה, יעשו נכון אם יפעלו בשיתוף פעולה עם Roku ויתנו גם תוכן חינמי בפלטפורמה שלה, אפילו אם לתקופת ניסיון. כך Roku תהפוך לנחשקת בפני לקוחות חדשים, וכולם ירוויחו.

לסיכום

נדמה שכל הדרכים מובילות לRoku, או לפחות למחיר המניה והבאז שיש סביב החברה. ובכן, למרות הסלידה מסוג זה של היי טק, שמצייג יותר לאו טק, כשמסתכלים על הנתונים ומכניסים לתוכם את הדיבור על מיתון קרב בארה”ב, אי אפשר להתעלם מכך ששירותי הסטרימינג שנחשבים זולים הם פתרון כלכלי בעבור משפחות שיתכננו את צעדיהם בתקופות קשות יותר, ואולי, רק אולי, ניתן יהיה למצוא בכך הסבר מספק להצלחת החברה שבתכלס, לא חידשה דבר..