You are currently viewing מלחמת הסטרימינג

מלחמת הסטרימינג

שירותי הצפייה הישירה, סטריימינג, שהושקו לפני כמעט עשור משנים את חיינו ובעיקר את הדרך בא אנו צורכים תוכן.

חלוצת התחום הינה חברת נטפליקס אשר עברה מערבולת של שינויים מאז שהחלה בשנת 1997 כשירות DVD באמצעות דואר. סיפור הצלחה גדול על חברת קטנה שהתפתחה למובילה עולמית המשבשת את הרשתות הגדולות ברחבי העולם. נטפילקס מספקת כיום שירותים לכ-139 מיליון חברים בתשלום ב-190 מדינות.

נטפליקס כיום הינה פלטפורמת הסטרימינג הגדולה בעולם, אך מעמדה מתחיל להתערער.

החברה והמשקיעים מתחילים להרגיש את התחרות מתקרבת. מספר המנויים בנטפליקס כיום עומד על 60.1 מיליון משתמשים בארה”ב ו-91.5 מיליון מנויים בינלאומיים, שאחריה ענקית הקמעונאות אמאזון עם שירות ה-AMZN Prime בעל מאה מיליון משתמשים. עוד שתי ענקיות צפויות להשיק שירותי סטרימינג מתחרים: ענקית המחשוב והשירותים אפל צפויה להשיק ב-1 בנובמבר את שירות Apple TV + וזאת תמורת 4.99 דולר לחודש (בלבד!), מחיר זול משמעותית מהשירותים המתחרים. דיסני צפויה  גם כן להשיק ב-12 בנובמבר שירותי סטרימינג משלה שיכללו תכניות שלה ושל פיקסאר, מארוול, מלחמת הכוכבים ונשיונל ג’יאוגרפיק וגם היא ללא ספק תהווה שחקן רציני בתחרות הסטרימינג, להרחבה על דעתינו בקרב ראש בראש בין נטפליקס לדיסני לחצו כאן, בנוסף, ענקית התקשורת AT&T צפויה להשיק בקרוב שירות סטירמינג עם תכני איכות של HBO.

עוד לפני שהתחרות האמתית התחילה, כבר ברבעון האחרון נטפליקס הוסיפה רק 2.7 מיליון חברים חדשים, מתחת לתחזיות האנליסטים ואף נמוך מהתחזית של החברה עצמה שעמדה על 5 מיליון חברים חדשים.

נוסף על כך, החברה הציגה את ירידת המנויים הראשונה שלה בארה”ב מאז שנת 2011. כמו כן, כיוון שהחברה מחזיקה כיום בנתח השוק הגבוה ביותר, יתכן כי צמיחה במספר המשתמשים תתקשה לגדול משמעותית וכך גם מחיר השירות, ביחוד לאור מחירי ההשקה של המתחרים. 

שירות סטרימינג מצליח דורש השקעות ענק בתוכן ובשיווק. נטפליקס הוציאה בשנת 2018 כ-12.04 מיליארד דולר במזומן על תוכן, עלייה של 35% לעומת 8.9 מיליארד דולר בשנה הקודמת.

גם השנה צפויה החברה לרשום עלייה של 25% בהוצאות על תוכן – סביב 15 מיליארד דולר. בנוסף, החברה ממשיכה להשקיע בשיווק אגרסיבי במיליארדי דולרים. ריבוי התחרות מבטיח שנטפליקס תמשיך “לשרוף מזומנים” בשנים הקרובות, בעיקר על חשבון הגדלת המינוף, מה שבוודאות ישפיע על מחיר המנייה..

נטפליקס הצליחה לחדור לשווקים בינלאומיים רבים, ובהצלחה רבה מלבד שוק אחד ששווה מיליארדים – סין.

בשנה שעברה חתמה נטפליקס על חוזה לספק חלק מתכניה לענקית הצפייה הישירה הסינית  iQiyi, המכונה גם ״נטפליקס הסינית״ (לטעמינו בטעות) שהינה אחת מספקי הסטרימינג הגדולים בעולם, עם כמעט 6 מיליארד שעות צפייה חודשיות ולמעלה מ-500 מיליון משתמשים פעילים חודשיים. Qiyi הוקמה בשנת 2010 על ידי Baidu, מנוע החיפוש המקוון הגדול ביותר בסין אשר כיום מחזיק כ-58% מהחברה.

בגרף: נתוני הצמיחה המרשימים של שוק הסטרימינג בסין- 

הסיבה שהכינוי ״נטפילקס הסינית״ לא מתאים לחברה הינה שנטפליקס במתכונה הנוכחי עשויה שלא להתאים לסין. השוק הסיני מבוסס כמעט לחלוטין על סמארטפונים, כאשר בפלטפורמה של מסך קטן, נדרש תוכן מותאם גם באיכותו וגם באורכו.

בדו”ח הרבעוני האחרון רשמה iQiyi הפסד של 270 מיליון דולר, 35 סנט למניה, על הכנסות של מיליארד דולר. החברה רשמה צמיחה בהכנסות של 45% לעומת שנה קודמת והכנסות המנויים (שאותן היא מכנה דמי חבר) עלו בכ-65%.

ל- IQiyi היו 98 מיליון מנויים בסוף הרבעון האחרון. נמוך אומנם מ -150 מיליון של נטפליקס אבל שימו לב שאנחנו מדברים על שוק אחד בלבד. דמי המנוי ב- IQiyi זולים משמעותית וכך גם ההכנסות מההרשמה, 98 מיליון מכניסות כ -500 מיליון דולר, אבל המודל העסקי שונה משמעותית מהמתחרות האמריקאיות. הרעיון ב-IQ הוא לבנות שורה של הכנסות אחרות ממנויים מקוונים, לדוגמת הכנסות מפרסום.

 

לסיכום: בעידן בו תוכן הוא “הזהב החדש” אנו צפויים לראות תחרות הולכת וגוברת.

נטפילקס ו- IQiyi מייצגות שני זרמים של עולם הסטירמינג. נטפליקס נהנית מזכות ראשונים ומנתח השוק הכי גדול כיום, מה שמביא את החברה להיסחר בתמחור גבוה מאוד (מכפיל רווח עתידי של 50  ומכפיל EV/EBITDA של 65). בנוסף, בתקופה הקרובה החברה צפויה לסבול מכניסת מתחרות חזקות לתחום אשר צפויה להשפיע לרעה על הרווחיות. עם זאת, נטפליקס מספקת כיום שירות Ad-Free (נטפליקס מסתמכת לחלוטין על הכנסות ממנויים) ויתכן שכאשר המודל העסקי ישתנה, החברה תצליח להגדיל משמעותית את ההכנסות והרווחיות. 

מהצד שני  IQiyi נהנית משליטה בשוק הסיני ובעל בית חזק, בנוסף החברה נהנית מתמחור אטרקטיבי ופוטנציאל צמיחה גבוה. התמחור האטרקטיבי הינו תוצאה של מלחמת הסחר המתמשכת וחוסר ההתמצאות של המשקיעים בשוק ההון הסיני, שידוע בחוסר שקיפות ואמינות.

בעידן בו תוכן הוא “הזהב החדש” אנו צפויים לראות תחרות רבה על ליבו של הצופה. עלויות התוכן הגבוהות ידרשו התאמה חדשה של המודלים העסקיים הקיימים. IQiyi מייצגת את המודל החדש ואילו נטפליקס תאלץ גם היא לאמץ מודל הכנסות שונה אשר יאפשר לחברה להמשיך להיות בת קיימא גם בשנים הבאות.

 

כתיבת תגובה