תיירות הוא הסקטור הכלכלי השלישי בגדולו בעולם, כאשר ב-2019 סקטור התיירות היווה כ-7% מכלל המסחר העולמי, עבור מדינות מסוימות, כלכלת התיירות מהווה כ-20% מהתוצר הלאומי הגולמי שלהם.
משבר הקורונה פגע קשות בעולם התיירות. בשנת 2020 נרשם הפסד הכנסות שמוערך בין 900 מילארד דולר ל 1.2 טריליון דולר. בגרף המצורף ניתן לראות את ההשפעה של משבר הקורונה על כמות התיירים השנתית. בשנת 2019 עולם התיירות הגיע לשיא של 1.6 מיליארד תיירים לעומת כמות פחותה משמעותית של 400 מיליון תיירים בשנת 2020 השווה לכמות התיירים שהייתה בתחילת שנות ה-90.
החל מתחילת השנה (2022) חלה ירידה בהשפעה של הקורונה על העולם בכלל ועל סקטור התיירות בפרט ובעקבות זאת, חל גידול כמות התיירים בהשוואה לשנה הקודמת (2021): באירופה חלה עלייה של 200%, בארה”ב מספר התיירים הוכפל ובמזרח התיכון נרשמה עלייה של מעל 80%. חשוב לציין כי כמות התיירים וההכנסות מתיירות עדיין לא הגיעו למספרים של לפני המגיפה, אך ללא ספק החל תהליך צמיחה משמעותי שמעיד על מגמה חיובית.
חברות העוסקות בתיירות ספגו הפסדים קשים מאוד עקב הקורונה, והפכו לאופציות השקעה מעניינות מאוד. בהמשך הכתבה נציג את חברת קרניבל שעשויה להניב רווחים מרשימים עקב התאוששות עולם התיירות.
CCL) Carnival Corporation )
קרניבל היא אחת מחברות טיולי הפנאי הגדולות ביותר בעולם, החברה מספקת חופשות שייט בכל העולם, בין היתר החברה מציעה חופשות סביב אירופה, אסיה, מרכז וצפון אמריקה, ניו זילנד ואוסטרליה ועוד מגוון מקומות.
לחברה יש את צי הספינות הגדול בעולם לחברת תיירות הכולל 87 ספינות שמבקרות ב-700 נמלים שונים ברחבי העולם. עד שנת 2025 החברה צפויה להוסיף כ-16 ספינות נוספות לצי המרשים. כפי שניתן לראות בגרף המצורף, החברה הראתה צמיחה מרשימה בכמות הנוסעים כאשר ב2007 עמדה על 7.6 מיליון נוסעים וכמעט הכפילה את עצמה עד שנת 2019 והגיעה לשיא של נוסעים כאשר במהלך השנה עלו כמעט 13 מיליון נוסעים על ספינות של החברה.
הקורונה השפיע משמעותית על מספר הנוסעים וההכנסות, כאשר הרווח הנקי של החברה שעמד על 3 מיליארד דולר ב2019 הפך להפסד של 10 מיליארד דולר ב-2020.
כחלק מהתאוששות עולם התיירות, קרניבל עשויה להיות להניב רווח משמעותי, תיירות הקרוזים הוא תחום מתפתח בעולם והביקוש אליו הולך ועולה, כפי שניתן לראות בגרף המצורף קרניבל היא החברה הגדולה ביותר בתחום עם נתח שוק של 41% ולכן היא עשויה לחזור בצורה מהירה יחסית לשוק למספרי טרום הקורונה.
לאחרונה פרסמה החברה הודעה על העלאת מחירי החופשות שהיא מספקת. מנכ”ל החברה אמר כי אכן המחירים צפויים לעלות באופן משמעותי, אך העלייה עדיין נמוכה יותר מאשר עליות המחירים האחרות בשוק שנגרמו עקב מגיפת הקורונה והאינפלציה המשמעותית. בנוסף, חדשות חיוביות נוספות מכיוון החברה – נכון להיום כל הספינות של החברה חזרו לים וההזמנות לקראת הקיץ ממשיכות להגיע למרות עליית המחירים.
השפעות הקורונה על מניית החברה היו משמעותיות: ב-2018 הגיעה המניה למחיר שיא של 71$ וירדה עד ל13$ במרץ 2020. נכון להיום מניית החברה נסחרת ב-14.28$, כאשר ממוצע האנליסטים עומד על 23$ למניה ומשקף עליה של 60% מהמחיר הנוכחי.
סקטור התיירות סבל משנתיים קשות בעקבות משבר הקורונה אך נראה כי העולם מתרגל למצב החדש. אנו מעריכים שסקטור זה צפוי לחוות התעוררות מחודשת בעוד אנשים רבים מעוניינים לפצות את עצמם על השנים האחרונות. קרניבל מאפשרת חשיפה לסקטור דרך חברת ענק ששולטת בשוק התיירות.
נתונים עיקריים – 15.05.2022
מחיר מניה בדולרים – 14.28
שווי שוק במיליארדי דולרים – 16.785
מכפיל רווח- P/E
33.33 – מכפיל רווח עתידי (12 חודשים) EP/E
מכפיל מכירות – 4.29 P/S
P/B מכפיל הון – 1.51
סה”כ מכירות ב-12 החודשים האחרונים (מיליארדי דולרים) – 3.5
חוב פיננסי במיליארדי דולרים– 34
מחיר יעד ממוצע – 23